Alphen 2010 |
31 juli 2010 was de dag voor de S-divisie wedstrijd in Alphen. Met de bus en caravan werd er afgereisd naar Brabant om daar een goed resultaat neer te zetten. Als laatste klasse van de dag was de 4,5 ton SuperSportklasse op het programma. Er stonden 17 deelnemers in het programmaboekje voor Alphen en op een kleine regenpauze na was het goed weer. Van de 17 deelnemers verschenen er 15 ook echt voor de Sleepwagen. Red Danger en Green Lightning waren niet aanwezig. Wild Pirate beet de spits af met een proeftrek en na een afstand van 94,49 besloten ze om deze over te doen. De eerste officiële afstand werd neer gezet door the Orange Factory. De Fiat wist gelijk een FullPull op het scorebord te zetten. Vervolgens was het Arjan Duijts die dit met zijn Black Magic ook voor elkaar kreeg. Hierna was het de beurt aan onze grote concurrent the Mystery. Na een goede start ging er bij de 39,23 iets mis en betekende dit dat the Mystery geen FullPull had. Voor ons was het vandaag dus een goede mogelijkheid om verder uit te lopen in de competitie, maar dan moesten we uiteraard eerst zelf een FullPull zien te rijden!Mannheim Miracle (99,38) en White Stallion II (90,11) kregen dit allebei niet voor elkaar. De Red Impact bleef net als in Made weer slapen en had deze keer gewoon het rooie gevaarte bij in plaats van een bus vol potgrond. Dat rooie gevaarte liep de eerste run weer behoorlijk en wist wel een FullPull neer te zetten. Vervolgens was het de beurt aan Laurens om dit zelfde te doen met Simply Green. Na een goede start kwam er flink snelheid in de John Deere en werd er een hele dikke FullPull neergezet. Het Hertenkamp was ook vandaag weer goed gevuld en kon dus weer juichen. Wild Pirate deed vervolgens zijn proeftrek over en eindigde op 91,69. Blue Thunder en Erik Peeters wisten zich vervolgens met een FullPull ook bij het rijtje finalisten te voegen! Kabouter Power (80,85) en Secret off the Valley (84,12) wisten geen 100 meter te halen. Never Done was de laatste competitiedeelnemer vandaag en reed ook een mooie FullPull. The White Shadow reed vervolgens ook nog een FullPull en de Dragon Deere kwam met 97,17 net iets tekort. De finale werd dus met 8 trekkers verreden. The Orange Factory was de eerste die aanhaakte, de eerste afstand in de finale werd 91,61 Black Magic was de eerste die mocht proberen om deze afstand te overtreffen. Met 91,36 kreeg de John Deere dit net niet voor elkaar. Henri Versluis redde het vervolgens ook niet en noteerde een afstand van 91,22. Vervolgens was het Laurens die aanhaakte om verder dan de 91 meter te rijden. In een hele strakke run bleef de tractor goed doorgaan en toen Laurens stil stond gaf het scorebord uiteindelijk een afstand van 104,15 aan. Het gejuich in het Hertenkamp hield echter niet erg lang aan, want al snel na de run werd de tractor gediskwalificeerd. Doordat er met een floating finish werd gereden mag je binnen de 110 meter niet buiten de lijnen komen. Normaal gesproken is dit 100 meter. Het team was niet op de hoogte gesteld dat er met een floating finish werd gereden en ook waren er voorbij de 100 meter geen lijnen getrokken. Daarom hield Laurens het gas erop. Er werd dan ook gelijk protest aangetekend bij de wedstrijdleiding en dit werd na enig overleg aanvaard. Dit betekende dat de superafstand van 104,15 sowieso niet geldde en dat er 6 plaatsen opgeschoven mocht worden om het nog een keer te proberen. Enorm balen, want de machine was in deze 2 run wel tot het uiterste gegaan en om dan nog een derde run te moeten rijden op korte termijn is niet lekker voor hem. Blue Thunder reed in de finale een goeie run en noteerde een afstand van 103,43. Erik Peeters bleef steken op een afstand van 95,62. De Never Done loopt de laatste tijd weer als de brandweer en reed met 97,13 een voorlopige 2e plaats. Als niet-competitiedeelnemer kwam the White Shadow er met 94,17 niet aan. Na deze White Shadow was het weer aan Laurens om te laten zien dat de Simply Green genoeg afgekoeld was. De start was redelijk maar al snel moest er bijgeremd worden om binnen de baan te blijven. Doordat de tractor ook veel te warm was verder bleven we met 90,94 maar liefst ruim 13 (!) meter onder onze afstand in de 'gediskwalificeerde' run. Het niet doorgeven dat er met floating finish werd gereden en het niet trekken van lijnen na de 100 meter kostte dus veel punten in de competitie. Met deze afstand werden we laatste in de finale, een 8e plaats. Dit leverde 4 punten op. In de spannende strijd om de competitie kunnen dit dure punten gaan worden! Later op de avond werd er in de gezellige feesttent nog het één en ander nagepraat over het wedstrijd geloop en zat de sfeer er gelukkig toch weer heel goed in! Het positieve van de wedstrijd in Alphen is dat we toch nog 2 punten zijn uitgelopen op the Mystery en de voorsprong nu 13 punten is. Verder blijft het door de fout in Alphen blijft erg spannend in de competitie. 1. Blue Thunder |