Lengerich (D) 2010 |
Zaterdag 28 augustus stond de eerste wedstrijd buiten Nederland voor Simply Green op het programma. In Lengerich (Duitsland) werd een Eurochallenge wedstrijd verreden. In de 4,5 ton SuperSportklasse waren the Mystery, Blue Thunder, Black Magic en Red Impact de andere Nederlandse deelnemers. Samen met Red Impact werd er zaterdagmiddag in colonne afgereisd. Met een potje memorie op de heenweg werd de tijd gedood en een paar uur later stonden we op de wedstrijd in Duitsland. Na een toeristisch rondje langs het wedstrijdterrein was er toch nog iemand van de organisatie die wist waar we naar binnen moesten. Aangekomen op het rennerskwartier werd het kamp opgezet. Tussen de bussen in werd de Red Impact tent opgezet, de tafels uitgeklapt, de caravans werden geïnstalleerd en al snel stond de barbecue al te dampen. Na het eten werd besloten om eens een kijkje op de baan te gaan nemen. De baan lag er niet zo bij als we in Nederland gewend zijn. In Lengerich lag een vrij losse baan, die moeilijk was in te schatten. De baan was een beetje een mix van grond en klei. De 3,5 ton Supersport zou verreden worden voor de Keep Moving, maar omdat deze te zwaar was werd er voor een duitse sleepwagen gerreden. De 3,5 ton klasse was niet te volge, het was onduidelijk welke tractors en nog moesten rijden en welke nu al wel een geldige afstand hadden neergezet. Na de 3,5 ton Supersport was het de beurt aan onze klasse de 4,5 ton SuperSport. De eerste deelnemer was Lille Björn uit Denemarken. Met een goede run werd de eerste FullPull neergezet. De manier waarop de FullPull door de speaker werd begroet was wel leuk. De speaker schreeuwde Full en het publiek antwoorde met Pull. Na dit 3 keer te hebben gedaan schreeuwde de speaker Danke en reageerde het publiek met Bitte. Marien mocht als tweede deelnemers aanhaken en wiist een goede run neer te zetten. De laatste paar meter werd er op de zachte baan een diep gat gegraven en gaf het scorebord uiteindelijk 99,97 aan. 3 centimeter te kort voor een FullPull. Bij de eurochallenge krijgt gelukkig elke deelnemer 2 kansen om zich in de finale te rijden, dus Marien mocht sowieso nog een keer terug komen. De volgende deelnemer stond vervolgens voor de sleepwagen. Ook deze Herkules Light wist een dikke FullPull neer te zetten. Manus Versluis wist vervolgens met de Red Impact ook een FullPull neer te zetten. Learlingen uit Denemarken noteerde ook een FullPull. Hierna was het de beurt aan de volgende Nederlandse deelnemer. Blue Thunder wist echter geen goede run neer te zetten en kwam stil te staan bij 81,36. Herkules XL zette wel een overtuigende FullPull neer, zodat de speaker voor de 5e keer deze klasse zijn Full mocht schreeuwen. De enige Duitse Deelnemer kwam niet aan de FullPull en noteerde een afstand van 95,83. Na deze Duitser stond de Rood Gele Valtra van Theunissen voor de sleepwagen. Marc van Laar zat deze keer op de bok. In een hele onstuimige run, werd de vooras goed getest en werd uiteindelijk een afstand van 72,04 genoteerd. Black Magic en Back in bussiness (DK) wisten vervolgens allebei nog een FullPull neer te zetten. Na deze deelnemers mocht Marien zijn poging overdoen. Er was besloten om niks te veranderen en in de zelfde versnelling nog een keer aan te haken. Dit resulteerde uiteindelijk in een dikke FullPull. De andere deelnemers die nog een keer probeerden te kwalificeren voor de finale lukte het allemaal niet om een FullPull neer te zetten. Blue Thunder (50,02), Mf1155 (D) (96,71) en the Mystery (96,54) De finale werd dus verreden met 8 machines. Lill Björn (DK) was hiet de eerste die aanhaakte en uiteindelijk een afstand van 82,93 noteerde. Vervolgens was het Herkules Light (DK) die de motor niet op toeren kon houden en niet verder kwam dan 56,56. Red Impact was de eerste Nederlandse deelnemer in de finale. De Red Impact kwam goed weg, maar zoals de laatste tijd steeds het geval is ging de machine weer uit. 75,38 was de uiteindelijke afstand. Learlingen (DK) verzette de leidersvlag vervolgens een paar meter en noteerde een afstand van 94,63. De Deense Valtra Herkules XL was haakte vervolgens aan en zette een hele goede run neer. De uiteindelijke afstand was 101,67. Black magic ging in de volgende poging, met een mooie run gelijk weer over deze afstand heen en noteerde 102,38. Met nog 2 deelnemers te gaan was de Black Magic dus al verzekerd van het podium. Back in Business (DK) was de één na laatste combinatie die aanhaakte en ook deze ging weer over de leidende afstand heen. In de laatste meters werd de turbo er nog spectaculair afgeblazen, maar de uiteindelijke afstand was wel goed voor een voorlopige eerste plaats (105,99). Marien was met Simply Green de enige die nog roet in het eten kon gooien. In vergelijking met de eerste 2 runs had de baan veel meer grip in de derde run. De John Deere 4020 kreeg het daarom na een goede start niet meer rond en eindigde met 85,07 op een 5e plaats. De baan in Duitsland was niet te vergelijken met de Nederlandse banen, de Deense deelnemers waren met hun 'pro-stock banden' in het voordeel en dat blijkt ook wel in de uitslag. Het licht op de baan was erg slecht, het was in sommige gevallen maar goed dat de tractors zelf nog lampen hadden. Na onze klasse werd er nog even nagebabbeld over de wedstrijd en vervolgens werd de feesttent opgezocht. Deze feesttent maakte weer een hoop goed op deze wedstrijd. Nadat iedereen uit de feesttent was gerold werd de BBQ nog maar eens aangestoken. Het bleef nog lang gezellig in het Groen-Rode Nederlandse kamp. Toen het weer licht begon te worden werd door de meeste hun 'bed' opgezocht. De volgende dag werd weer in collonne de terugreis aangevangen. Eenmaal weer terug op de Nederlandse snelwegen begaf één van de banden van de bus het met een rotklap. Iedereen in de bus was gelijk weer wakker en op de vluchtstrook werd geconstateerd dat we een klapband hadden. Na de snelweg weer een klein beetje rubbervrij te hebben gemaakt werd er langzaam een dichtbijzijnde parkeerplaats opgezocht. Red Impact reed voor ons, maar was ondertussen omgedraaid en kwam ook aan op de parkeerplaats. De tractor werd gelost en voordat Manus was uitgestapt lag hij al onder de bus om de krik te bedienen. Vele handen maken licht werk en niet veel later was de band weer vervangen en de tractor weer geladen. Omdat we er nu toch waren werd gezellig nog wat gedronken en zonder verdere problemen werd de terugreis weer aangevangen. Al met al was het een heel gezellig weekend, maar de Eurochallenge wedstrijden zijn er niet alleen voor de gezelligheid. Volgende keer hopen we op baan met meer kwaliteit zodat de John Deere echt aan het werk kan. Als dan de gezelligheid van Lengerich ook weer aanwezig is, wordt het een leuke wedstrijd! |