Harskamp 2011 |
Vrijdagavond mocht er worden afgereisd naar Harskamp voor weer een wedstrijd voor de punten. Met het natte weer van de laatste weken was het afwachten hoe het terrein er bij zou liggen. Aangekomen in Harskamp werd de bus al slippend en driftend geparkeerd en moer vast gereden. Dat gaf gelijk wel aan hoe nat het terrein was. Vervolgens de trekker gelost, de bus naar een beter stukje gesleept en gaan kijken hoe de baan erbij lag.
Aangekomen bij de baan zag deze er niet al te best uit. Nog voordat we de baan hadden gezien hoorden we speaker Arco door de boxen dat het een verraderlijk baantje was, met aan het begin grip, maar verder naar de 100 meter was dat minder. De 3,6 ton SuperSport klasse reed voor ons en de strijd in deze klasse werd uitgevochten tussen de 95 en 100 meter. Hierdoor werd de baan er daar niet beter van. De 4,5 ton SuperSportklasse stond na deze 3,6 op het programma en er waren 15 machines aanwezig. De proeftrek was voor Never Done, die gelijk een mooie FullPull neer wist te zetten. Wedstrijdleider Bert de With wist in één keer een puike sleepwagen afstelling te krijgen, want de afstelling werd niet meer aangepast. Daarmee was de FullPull van Never Done gelijk de eerste officiële afstand. Orange Factory met Oscar Swartjes was de volgende deelnemer en wist het met 98,39 net niet te redden. Harskamp is de thuiswedstrijd van the Mystery en de Valtra liet gelijk zien dat deze van plan was om die te gaan winnen ook. In een goede run werd er een dikke FullPull neer gezet door Martien van den Berg. Manus Versluis wist dit in de run daarna ook te doen, na de klapper van Oudenbosch was de machine weer opgelapt en wist dus in de eerste run een goede run neer te zetten. Blue Thunder krijgt de Ford dit seizoen nog niet echt perfect aan het lopen en ook vandaag in Harskamp hield het bij 92,64 op voor de Blauwe Donder. Vervolgens was het Laurens die het mocht gaan proberen. Op de wedstrijd in Harskamp was er veel publiek afgekomen en ook het Hertenkamp was weer gezellig druk. Onder het oog van dit Hertenkamp wist Laurens een hele goede run neer te zetten. De machine pakte na een soepele start goed op en ging er vervolgens lekker in hangen. Deze run leverde dan ook een dikke FullPull op. Na de run kwam er erg veel stoom van de machine, maar dit bleek niks ernstigs te zijn. Hierna was het de enige v8 in de klasse, Red Danger. Vandaag reden ze met een andere turbo. Dit leek nog niet helemaal perfect afgestemd te zijn op de machine, want bij 71,45 ging er iets mis. White Shadow was de volgende deelnemer en wist de 5e FullPull te noteren. Gerard Hofstede ging vervolgens met de Van Stappust erg hoog weg. Nadat de turbo al een keer snikte bij de 50 meter leek hij er toch bovenop te komen, maar uiteindelijk was het toch over bij de 84,38. Black Magic werd met een FullPull de 6e deelnemer in de finale. Erik Peeters was vandaag zelf niet aanwezig in Harskamp, dus was het Eddy van Eekelen die plaats nam achter het stuur. Met een goede run wist Eddy een goede FullPull neer te zetten. Van de bijschrijvers zagen we Marcel Arendsen weer eens op de NTTO-baan met Brutus (83,53) Secret off the Valley werd gediskwalificeerd door het raken van een van de lijnen. Wild Pirate wist een knappe FullPull neer te zetten en zouden we dus nog een keer terug zien in de finalen en Yellow Fever eindigde zonder grip bij de 57,89. Na de kwalificatie begon het iets te regenen, maar de baan werd met een handig rol snel bedekt. Toen het droog werd kon de finale beginnen. De finale werd verreden met 6 competitiedeelnemers en de Wild Pirate. Never Done was de eerste die aan mocht haken in een goede run werd er een afstand van 98,22 genoteerd. Net als bij de 3,6 ton SuperSport ging de strijd zich dus afspelen tussen de 95 en 100 meter. In de kwalificatieruns en ook in deze eerste finale run werden er aan het einde flinke kuilen gegraven door de uitslippende machines. Sommige kuilen waren zo groot dat de Duitsers op de Nederlandse stranden er bijna jaloers op zouden worden. Het was dus afwachten hoe de baan zich zou houden. The Mystery was de volgende deelnemer en wist een hele goede run neer te zetten met een balans die de perfectie naderde. De uiteindelijke afstand voor de Valtra was 100,44. Red Impact was de eerste machine die deze afstand mocht gaan overtreffen. Na de run van de Red Impact was alles heel en gaaf het scorebord een afstand aan van 96,75, goed voor een voorlopige 3e plaats. Na Red Impact mocht Laurens het weer gaan proberen met de John Deere 4020. De verwachtingen in het Hertenkamp waren na de overtuigende eerste run hooggespannen. De start was weer soepel, maar de machine wist nu niet zo goed op te pakken als in de eerste run, waardoor de snelheid er niet goed in kwam. Deze snelheid kwamen we achterin op het mindere stuk van de baan te kort. De uiteindelijke afstand was 94,62. Een voorlopige 4e plaats, maar met nog een aantal kanonnen op komst was het afwachten of het daarbij zou blijven. Het eerste kanon was de Case van Hans Heesakkers. White Shadow had twee keer nodig om weg te komen in een hoge versnelling. De machine leek er niet bovenop te komen, maar lukte dit toch aardig. Op het oog was het niet te zeggen of hij verder was dan onze afstand. Het scorebord gaf met 94,27 de uitkomst. 35 centimeter onder onze afstand. Black Magic was de volgende deelnemer, maar met 88,64 kreeg de zwarte John Deere het niet voor elkaar. De machine van Peeters was de laatste competitiedeelnemer in de finale. De machine had een lastige start en slingerde over de baan. Uiteindelijk zelfs zo ver dat deze helaas de lijn raakte en gediskwalificeerd werd. Wild Pirate was de laatste deelnemer in de finale, maar reedt niet mee voor de competitiepunten. Met 67.10 was de klasse afgelopen. Voor ons een 4e plaats. De overwinning ging naar the Mystery op hun thuiswedstrijd. Hierdoor wordt de competitie weer steeds spannender. Het verschil bedraagt nog 28 punten met nog 4 competitiewedstrijden te gaan. Never Done (2e) en Red Impact (3e) maakte het podium vol. De volgende wedstrijd voor de competitie wordt verreden in Lochem op 6 augusutus. 1. The Mystery |