Tonden 2011 |
Na een lange reis waarin we wat onverharde wegen en smalle bruggetjes hebben gezien kwamen we uiteindelijk aan in Tonden. In de 3,5 ton SuperSportklasse voor ons waren meer dan 20 deelnemers en veel van hen reden een FullPull, het was dus wel duidelijk dat het geen vroegertje ging worden in Tonden. De wedstrijd was mooi opgezet en op het terrein hadden we een mooi plekje naast Red Impact, Blue Thunder en the Mystery. De baan zag er goed uit, maar bleek toch vrij los te zijn. Met de deelnemers die aanwezig waren leek het erop dat de 4,5 ton SuperSportklasse een leuke en interessante klasse zou worden. De Fiat 'El Toro' was de eerste van de 15 deelnemers die het mocht gaan proberen op deze 90-meter baan. In de proeftrek kwam de fiat tot 72,69. Vervolgens was het de volgende Fiat die het mocht proberen. The Orange Factory haakte aan, maar met 79,30 wist ook deze geen FullPull neer te zetten. Hierna werd dan ook besloten om de sleepwagen lichter te zetten. Henri Versluis was met Red Impact de eerste die het voor de lichtere sleepwagen mocht proberen. De inter had een goede run en wist daarmee ook de eerste FullPull te noteren. Red Devil was de volgende die aanhaakte en deze MF, die competitie rijdt in de NTTO promoklasse 4,5 ton SuperSport, wist ook een FullPull neer te zetten. Vervolgens was het Mark van Laar op de MYstery die de 3e finaledeelnemer mocht proberen te worden. In een lastige run was de Valtra op het oog niet voorbij de 90 meter. Het scorebord gaf uiteindelijk aan dat er wel een FullPull behaald was. De sleepwagen was dus iets verder naar achter gestart deze run. Erik Peeters was ook aanwezig en nam zelf weer plaats achter het stuur van zijn Inter. Met een afstand van 88,01 haalde de inter toch wel verrassend geen FullPull. Steel to Steal mocht het vervolgens proberen, maar deze mooie Farmall kwam met 80,06 nog flink te kort voor een FullPull. Na deze run was het Laurens die de Simply Green voor de sleepwagen zette. In een run waar flink geremd moest worden het de John Deere uiteindelijk nog net genoeg snelheid over om de 90 meter te passeren en een FullPull neer te zetten. Na ons kwamen de machines met een proeftrek terug. El Toro verbeterde zijn afstand voor de lichtere sleepwagen niet (72,55). Orange Factory wist de afstand wel flink te verbeteren maar kwam met 87,92 wel te kort voor een FullPull. Brutus wist een goede run neer te zetten en het resultaat was dan ook een goede FullPull. Johan Spriensma kwam met zijn John Deere flink te kort met een afstand van 72,33. Vervolgens kwam er een Ford op de baan. Met het warm draaien voor onze klasse werd al duidelijk dat deze flink toeren zou gaan draaien. Alleen toeren is niet genoeg bleek, balans in de trekker is ook belangrijk. De Ford had deze er niet in en belandde ook al vrij snel met 4 banden buiten de baan. Derk Willems wilde vervolgens wat laten zien op hun thuiswedstrijd met de Blue Thunder. In een goede run wist ook deze Ford zich bij de finalisten te voegen. Bruggeman (76,66) en van Stappust (69,51) redde het niet. De laatste deelnemer in de klasse was de Golden Demonstrator. Al een tijdje ergens weg gestopt in een schuur, maar voor de wedstrijd in Tonden daar weer uitgehaald. Met 74,97 kwam de mooie inter echter wel te kort voor een FullPull. De finale ging verreden worden met 6 machines. Red Impact was de eerste die mocht aanhaken. Henri moest lang wachten op de groen vlag, omdat de baan bij de start goed geprepareerd moest worden. Toen hij eindelijk de groene vlag kreeg wist hij een goede run neer te zetten. De laatste paar meters kwam de Inter gevaarlijk dichtbij de lijn, maar de tractor werd er wel binnen gehouden. De uiteindelijke afstand was 84,55. Red Devil wist ook een knappe run neer te zetten, maar kwam toch te kort op de leidende afstand van Red Impact. Het scorebord op de sleepwagen gaf uiteindelijk 78,21 aan voor Red Devil. Mark van Laar mocht gaan proberen om de Valtra over de afstand van Red Impact neer te zetten. De Valtra trok het niet en moest zijn meerdere erkennen in de sleepwagen bij een afstand van 76,00. Laurens was de volgende die een afstand neer mocht gaan zetten. In een run waarbij de John Deere in een kaarsrechte streep over de baan ging werd een afstand van 81,89 genoteerd. Er werd tijdens de run erg veel grond voor de sleepwagen gegooid en in de laatste meters bleek dit toch erg veel re remmen. Brutus kwam niet aan de afstand van Red Impact en noteerde met 76,83 een voorlopige 4e afstand met alleen Blue Thunder nog te gaan. Blue Thunder had een beetje wilde run en wist daardoor geen goede afstand neer te zetten. De 72,51 leverde de 6e plaats op. Na afloop werd er met verschillende 4,5 ton SuperSport teams nog wat gedronken en nagepraat in de feesttent en vervolgens werd de lange terugweg aangevangen. 1. Red Impact 84,55 |