Alphen 2011 |
Waar het in de Alblasserwaard nogal nat was en op verschillende plekken flink baggerig was daar in Alphen weinig van te merken. Met de buien die ze opgaven was het afwachten wat er zou komen, maar de vooruitzichten vielen niet helemaal tegen. Aangekomen in Alphen werd ons bijna vaste plekje in de hoek van het deelnemersterrein opgezocht en even later werd samen met Red Impact weer een rood-groen kamp opgezet. Daniel Vriends was er ook met Trial and Error en Neighbours Neightmare, daardoor kreeg de hoek een wat meer gezonde, groene kleur.
Zonder regen werd de wedstrijd afgewerkt en de 4,5 ton SuperSportklasse was ook in Alphen de laatste klasse die verreden ging worden. Het was een beetje gokken of dat ook zo was, want op de wedstrijd in Alphen was tot teleurstelling van veel mensen geen programmaboekje te verkrijgen. Zeker voor de mensen die alles goed willen volgen en mee willen schrijven was dit een flinke tegenvaller! Erik Peeters was het die weer achter het stuur zat van de Inter-aarbei en was degene die de proeftrek mocht verrichten. In deze eerste run wist de man uit Hoeven een dikke FullPull neer te zetten. Door het opschuiven van verschillende teams was de volgorde van de wedstrijd niet goed meer te volgen en zoals eerder vermeld waren er geen startlijsten verkrijgbaar in Alphen, dus werd het afwachten wie er voor de sleepwagen kwam. Na de ruime FullPull van team Peeters werd besloten om de sleepwagen te laten staan en dus zouden we deze machine nog een keer terug gaan zien. Never Done was de volgende deelnemer in dus opnieuw een proeftrek. Met een afstand van 92,28 kwam de John Deere echter flink te kort voor een FullPull. Na deze run werd er weer besloten door de wedstrijdleiding om de sleepwagen iets lichter te zetten. Laurens was de volgende die mocht gaan proberen om in de eerste officiële run een FullPull neer te zetten. In een goede run werd er weinig grip gevonden in de baan, uiteindelijk zorgde dit ervoor dat de John Deere 4020 stil kwam te staan bij een afstand van 99,75. Doordat de sleepwagen lichter was gegaan, was dit nog steeds een proeftrek. Er werd dan ook besloten om de run over te doen. Orange Factory was de 6e deelnemer op de startlijst en mocht dus door het verzetten van de sleepwagen en het opschuiven van verschillende deelnemers als eerste een officiële afstand noteren. De Fiat wist in een behoorlijke run de leidersvlag neer te zetten op 96,08. Black Magic was de volgende deelnemer die aanhaakte, de zwarte John Deere zette een afstand neer van 98,62. Henry van den Brink met de Red Danger wist ook geen FullPull neer te zetten, met roodgloeiende uitlaten wist deze mooi inter een afstand van 96,26 te noteren. The Mystery deed vervolgens wat we van de Rood-Gele Valtra gewend zijn, een dikke FullPull neer zetten. Vervolgens deed Erik Peeters de proeftrek over, tijdens deze run ging er echter wat mis in de aandrijflijn en daardoor was de run abrupt over en werd er slechts een afstand van 48,78 genoteerd. White Shadow wist vervolgens een prima run neer te zetten en de witte Case noteerde de 2e FullPull in de klasse. Never Done deed vervolgens de proeftrek ook over. De John Deere wist geen goede run neer te zetten en noteerde dan ook slechts een afstand van 71,22. Vervolgens was het Laurens weer die ook de proeftrek over deed. In de eerste run was een afstand van 99,75 behaald, dus dit moest sowieso verbeterd worden en minimaal met 25 centimeter. In een goede run lukte het de John Deere om de 3e FullPull neer te zetten. Blue Thunder kwam tot een afstand van 92,14. Manus Versluis zette vervolgens de Red Impact voor de sleepwagen. Waar de machine in Tonden erg goed liep en met de 1e prijs naar huis ging kwam deze in Alphen na een goede run slechts 10 cm te kort voor een finaleplaats, 99,90! Van Stappust is nog op zoek naar meer PK's en noteerde een afstand van 81,55. Vervolgens wisten de bijschrijvers ook geen FullPull meer te noteren. Brutus zat er nog dichtbij met een afstand van 99,23. Steel to Steal 92,42 en Kabouter Power (94,..) redde het ook niet. De finale bestond uit 3 machines en beloofde een mooie te worden. Wanneer Simply Green boven de Mystery eindigde betekende dit dat het Competitie Kampioenschap geprolongeerd werd. Zo niet, dan werd het op de laatste wedstrijd in Bakel nog spannend. The Mystery was de eerste die aan mocht haken. Met het enorme profiel op de banden leek de Valtra weinig last te hebben van de losse baan, de machine wist goed snelheid te maken en in een goede run een afstand van 96,61 neer te zetten. White Shadow was de volgende deelnemer en kwam wist ook een goede run neer te zetten, maar bleef met 92,91 nog flink verwijderd van de leidende afstand. Laurens was de laatste deelnemer in de finale en wist met een goede balans ook een goede run neer te zetten. De machine bleef mooi recht op de baan, maar uiteindelijk bleek de opgebouwde snelheid niet genoeg en stond de machine te graven in de zachte baan. De afstand die op het scorebord verscheen was goed voor de 3e plaats, 92,73. Door het niet meetellen van de wedstrijd in Meerkerk was dit de 5e wedstrijd op rij die de Mystery op zijn naam wist te schrijven. De voorsprong van Simply Green is met nog 1 wedstrijd te gaan nog 15 punten. Door de knappe 2e plaats van White Shadow in Alphen is het gat tussen de nummer 3 Red Impact en de nummer 4 White Shadow nog slechts 2 punten. In Bakel word het dus nog spannend wie er met de 1,2 en 3e plaats naar huis gaan in de competitie. Na afloop van de wedstrijd werd er nog gezellig samen met Red Impact en wat andere pullers gegeten en vervolgens de gezellige feesttent opgezocht. Nadat deze afgelopen was werd de bbq nog eens tevoorschijn gehaald en bleef het nog lang gezellig. Uiteindelijk wist iedereen een slaapplekje te vinden en werd er de volgende dag weer fris en fruitig ontbeten en opgeruimd. 1. Mystery 96,61 |