Bakel 2011 |
In Bakel werd de laatste wedstrijd verreden voor de competitie 2011 en ondanks de riante voorsprong van 50 punten halverwege het seizoen werd het pas op deze wedstrijd beslist. The Mystery had de laatste 5 wedstrijden op rij gewonnen en was van plan om dat in Bakel weer te gaan doen. Wanneer de Mystery er met de 1e plaats vandoor ging zou Simply Green minimaal 6e moeten worden. Heel veel gereken vooraf, maar uiteindelijk ging de John Deere met de instelling naar Bakel om 1e te worden! Vrijdag was al een groot gedeelte van Simply Green afgereisd naar Bakel om van Mooi Wark te genieten in de feesttent. Vrijdag werd weer een Rood-Groen kamp opgebouwd met Red Impact en zaterdagmiddag arriveerde ook de bus met de John Deere 4020. In Bakel lag een uitstekende baan, waarschijnlijk de beste die we dit seizoen gehad hebben voor de competitie! De organisatie was prima voor elkaar en de opzet met 2 sessies werkte uitstekend. Tussen de sessies door werd er weer een culinair hoogstandje verzorgt door chefkok van Lomwel, zodat iedereen met volle magen de 2e sessie kon gaan aanschouwen. De 4,5 ton SuperSportklasse stond als laatste klasse op het programma. Simply Green had vandaag de proeftrek en met Marien achter het stuur leverde dit ook een FullPull op. Het was geen perfecte run, met een lastige balans, maar het gewenste resultaat werd behaald. De s-divisie baan, waar de 4,5 ton SuperSport op reed liep voor op schema en de andere baan, waar de a-divisie reed, liep wat achter. Daardoor werd besloten om de sleepwagen in deze afstelling te laten staan, zodat er een grote finale zou ontstaan. Voor de show wel mooi, maar echt spannend werden de 1e runs niet. Na Simply Green reden nog zeven deelnemers een ruime FullPull. Vervolgens was het Henri Versluis met de Red Impact waar het dit seizoen maar weer eens tegen zat. De Inter was goed op weg, maar rond de 75 meter gaf de turbo de geest en was het over voor Red Impact. Door deze klapper verloren ze ook de strijd om de 3e plaats in de eindstand van de competitie. Van de bijschrijvers reden Brutus en Dragon Deere een mooie FullPull en kwam de Kabouter Power op zijn thuiswedstrijd tot een afstand van 99,98. Slechts 2 centimeter tekort voor een FullPull. Brutus had problemen en kwam niet meer terug in de finale. Uiteindelijk zouden we dus nog 10 deelnemers een keer voor de sleepwagen zien verschijnen. Simply Green was de eerste die het mocht proberen. Marien had een redelijk goede start, maar de tractor trok vervolgens weer scheef. De laatste meters moest er veel geremd worden en uiteindelijk moest er gestopt worden om de witte lijn niet te raken. Geen goede run, de uiteindelijke afstand was 91,89. In het Hertenkamp was de spanning voelbaar. Waarschijnlijk was deze run niet genoeg voor de 1e plaats, maar zat die 6e plaats er dan nog wel in? Never Done was de eerste die de afstand van Simply Green mocht proberen te verbeteren. Met 85,87 lukte het de John Deere niet om onze afstand te verbeteren. Blue Thunder was de volgende deelnemer. De Ford wist een goede run neer te zetten, maar de laatste meters remde de sleepwagen enorm af. Uiteindelijk lukte het Blue Thunder met 90.37 ook niet om onze afstand te verbeteren. White Shadow mocht het vervolgens proberen. Wanneer deze witte Case niet aan de afstand van Simply Green zou komen, zou dat betekenen dat het competitie kampioenschap binnen was. White Shadow had een goede start en kreeg de snelheid er goed in. De laatste paar meters ging het niet zoals het hoorde met White Shadow en was de run abrupt over. De precieze schade is niet bekend, maar het zag er niet goed uit. De afstand van White Shadow was 88,56. Dit betekende dat Simply Green voor het tweede jaar achter elkaar COMPETITIE KAMPIOEN was. Eddy van Eekelen zat achter het stuur van de Inter van team Peeters. In een mooie run wist hij de Turbo-aarbei naar een afstand van 92.01 te rijden en daarmee de voorlopige 1e plaats over te nemen. Erg lang kon daar niet van genoten worden, want in de volgende run was het weer een Inter die de leidersvlag verzetten. Red Danger verbeterde de afstand van Peeters met een hele centimeter naar 92.02. Black Magic kwam met 85,60 niet aan de leidende afstand. Vervolgens was het de Rood-Gele Appie Theunissen combinatie die voor de sleepwagen werd gezet. De competitie was al beslist, maar zou het Martien van den Berg wel lukken om 6 wedstrijden op rij te winnen. In een mooie run met een goede balans wist the Mystery veel snelheid om te bouwen en uiteindelijk met een afstand van 95.17 ook de leidersvlag te verzetten. Orange Factory liep goed en had geen slechte run, toch kwam de machine te kort en noteerde een afstand van 85.22. Als laatste was het Dragon Deere die als bijschrijver zich ook in de finale had weten te rijden. De John Deere die de promo-klasse heeft gewonnen en volgend jaar in de Topklasse is te zien noteerde een afstand van 88.39. Voor Simply Green een 4e plaats en dus voldoende voor het kampioenschap. The Mystery won knap de 6e wedstrijd op rij. Na het uitvallen van Meerkerk en Made zijn er 11 wedstrijden die mee hebben geteld voor de competitie. Na afloop van de wedstrijd was het nog lang erg gezellig in het Rood-Groene kamp. Tot in de vroege uurtjes werd het kampioenschap gevierd. Waar het in verschillende plaatsen in Nederland noodweer is geweest is er in Bakel geen druppel regen gevallen en hebben we daar dus best geluk gehad met het weer. De volgende wedstrijd is het Nederlands Kampioenschap in Wekerom op 17 september. 1. The Mystery |