Wekerom NK 2011 |
De laatste wedstrijd van dit seizoen was het Nederlands Kampioenschap in Wekerom. De eerste competitiewedstrijd dit seizoen was er al verreden en ook de laatste mochten we hier dus rijden. De wedstrijd was netjes opgezet met tribunes en met 10 4,5 ton SuperSport kanonnen aan de start beloofde het een mooie klasse te worden.
De baan lag er uitstekend bij en het weer werkte mee. Echt warm was het niet, maar gelukkig wel droog! Met wat uitloop begon dan als laatste klasse op de Sport en SuperSport baan de 4,5 ton. Red Danger was de eerste die het mocht proberen en had daarvoor zelfs niet banden uit de kast getrokken. De Inter gaat steeds beter lopen en ook in Wekerom wist hij een makkelijke FullPull neer te zetten. Na deze run werd echter besloten om de sleepwagen zwaarder te zetten. Secret off the Valley was de eerste die een officiële afstand neer wist te zetten. In een goede run noteerde de John Deere de eerste FullPull. Erik Peeters zat zelf weer achter het stuur en herhaalde dit kunstje en was daarmee de 2e finale deelnemer. Vervolgens was het al de beurt aan Laurens om dit ook te doen. Het Hertenkamp had weer een flinke omvang in Wekerom en zagen dat de John Deere 4020 in een mooie run gemakkelijk over de 100 meter heen kwam. Red Impact was er na de turboschade in Bakel ook 'gewoon' weer bij en wist ook een FullPull neer te zetten. Dragon Deere kwam net iets te kort met 98,47. Gelukkig voor Rudy van Nispen en zijn team krijgt elke deelnemer op een NK 2 kansen om een FullPull te rijden. Red Danger kwam vervolgens terug om de proeftrek over te doen voor een zwaardere sleepwagen. Het resultaat was echter hetzelfde, een dikke FullPull. Never Done reed vervolgens ook een FullPull en Hans Heeshakkers knalde met zijn witte Case ook over de 100 meterlijn. Black Magic en The Mystery reden ook een FullPull. Als laatste kwam Dragon Deere terug voor zijn tweede poging en deze keer lukte het de John Deere wel om een FullPull te rijden. Daardoor zouden we alle 10 deelnemers nog een keer terug gaan zien in de finale die daarmee erg spannend beloofde te worden. De sleepwagen werd zwaarder gezet voor de finale en Arco riep om dat het voor de winnaar mogelijk was om door de 100 meter heen te komen en dus werd er met een floating finish gereden. Secret off the Valley beet de spits af in de finale. In een run waar de voorwielen te veel aan de grond bleven noteerde de John Deere de eerste finale afstand. 92,44 was de afstand waar de rest zich op stuk mocht gaan bijten. Erik Peeters was de 2e deelnemer in de finale en liet gelijk zien voor het podium te gaan. De turbo aardbei wist een goede run neer te zetten en verbeterde de afstand van Secret off the Valley. De leidersvlag werd neer gepoot op een afstand van 95,78. Laurens was de volgende die aanhaakte. Op dat moment was Simply Green nog de regerend Nederlands Kampioen, zou het lukken om deze titel nog een keer mee te nemen naar Molenaarsgraaf? Daarvoor zou in ieder geval de afstand van team Peeters verbeterd moeten worden. De run van Simply Green was een goede, de John Deere bleef goed recht gaan en er hoefde veel minder geremd te worden dan de laatste wedstrijden. De uiteindelijke afstand was 100,87, een goede afstand die de fans op de tribune vrolijk stemde. Red Impact was de volgende deelnemer Henri zat achter het stuur en wist ook een goede run neer te zetten. Gelukkig voor het team uit Zijderveld bleef de machine ook heel, want wat heeft dit team een pech gehad dit seizoen. De uiteindelijke afstand van 97,81 was goed voor een voorlopige 2e plaats. Never Done verscheen hierna op de baan en noteerde een afstand van 91,02. Vervolgens was het de V8 van van den Brink die voor de sleepwagen kwam, Red Danger. De machine kwam uit de buurt en veel fans van deze machine keken gespannen naar de verrichtingen. Uiteindelijk wist de Inter een hele goede run neer te zetten, de balans was goed en de banden vonden de grip die nodig was. Met deze run kwam Henri van den Brink over de afstand van Simply Green heen. Het scorebord gaf uiteindelijk een afstand van 101,68 aan. Met nog 4 deelnemers te gaan kon er nog van alles gebeuren, maar Simply Green zou de titel in ieder geval niet prolongeren. White Shadow wist in de eerste run een overtuigende FullPull neer te zetten, maar in de finalerun bleek een hoog verzet en een onstuimige run niet genoeg om de eerste plaats over te nemen. Uiteindelijk bleek dat Hans Heeshakkers ook nog gewichten was verloren tijdens de run en dus werd deze machine gediskwalificeerd. Black Magic had een redelijk goede run, maar kwam toch meters te kort en noteerde 92,34. Hierna was het de beurt aan Martien van den Berg met the Mystery. De rood met gele Valtra had de laatste 6 competitiewedstrijden op zijn naam geschreven en de verwachtingen voor zijn thuispubliek waren dan ook hoog. De start van de Valtra was goed, maar tijdens de run moest er redelijk veel bij geremd worden en uiteindelijk ging de motor uit op een afstand van 99,47. Verrassend omdat veel mensen dachten dat de Mystery zou gaan winnen, en nu genoegen moest nemen met een op dat moment derde plaats achter Simply Green en Red Danger. Met nog 1 deelnemers te gaan bleef het spannend. Werd Red Danger Nederlands Kampioen of gooide Dragon Deere nog roet in het eten voor de mannen van van den Brink. In een goede run wist Dragon Deere een goede afstand neer te zetten. Op het oog was echter wel gelijk duidelijk dat dit niet genoeg was om de afstand van Red Danger te verbeteren en dus werd de dikke V8 Nederlands Kampioen 2011. De 97.80 van Dragon Deere was goed voor de 5e plaats. Na afloop was het bij de Simply Green bus lang gezellig en werd als één van de laatste deelnemers het terrein verlaten. Vervolgens werd door veel teams het Witte Paard in Wekerom opgezocht en was het daar nog lang gezellig. Met het oog op de laatste 6 wedstrijden een verrassende, maar zeker terechte winnaar. Natuurlijk willen wij altijd winnen, maar toch waren we tevreden met een mooie 2e plaats. Via deze weg willen we team Red Danger en alle andere Nederlands Kampioenen nogmaals feliciteren! In de winter periode zal er door verschillende teams weer druk gesleuteld gaan worden en beloofd het nu alweer een mooi en spannend pullingseizoen te gaan worden volgend jaar! 1. Red Danger |