Ahoy Rotterdam 2013 |
De voorbereiding voor Ahoy was een stressvolle. Lees voor een uitgebreider verslag het stuk in de volgende link. Helaas hadden The Mystery en Blue Thunder de trekker niet klaar voor Ahoy en moesten zich afmelden. Maximum Massey was nog toegevoegd aan de startlijst en zo stonden hier dus 8 deelnemers op. In alle vroegte was een gedeelte van het team met de Simply Green bus al afgereisd naar Ahoy om daar de trekker op te stellen en vast een mooi plekje te bemachtigen. De rest van het team zorgde voor een ontvangstcomité voor de sponsors en supporters. Net als vorig jaar werd er weer met 2 bussen afgereisd naar Ahoy en dus was het rond half 10 al druk en gezellig in de werkplaats in Brandwijk. In Ahoy nog genoeg tijd om even een kijkje te nemen bij alle deelnemers en vervolgens zaten bijna alle 150 supporters op tijd in het vak om de wedstrijd te bekijken. De 4,5 ton SuperSportklasse was als 3e klasse aan de beurt. Alle deelnemers waren afgelopen winter druk bezig geweest en dan is het altijd afwachten hoe de verschillende veranderingen uitpakken. Zeker op een 60-meter baan waarop je door de afzuiging ook nog eens geen rook ziet. Black Magic was de eerste deelnemer die voor de sleepwagen verscheen. In deze proeftrek wist de zwarte John Deere met een nieuwe motor geen FullPull neer te zetten, door de wedstrijdleider werd dan ook besloten om de sleepwagen lichter te zetten. Steel to Steal was de volgende deelnemer en had dus als eerste een officiële pull. Deze Farmall gaan we in de competitie ook terug zien en is met zijn uiterlijk zeker al een aanwinst voor de top-klasse. In Ahoy wist hij ook een redelijke run neer te zetten en noteerde 58,18. De volgende deelnemer was Mannheim Miracle. Dat de gebroeders Bruggeman niet stil hadden gezeten deze winter was aan het uiterlijk goed te zien, maar ook motorisch had de John Deere vandaag de zaakjes prima voor elkaar. In een goede run werd dan ook de eerste FullPull van de klasse genoteerd. Na de Mannheim Miracle verscheen er weer een John Deere voor de sleepwagen. Deze keer was het Never Done. Een hele bekende naam, de machine heeft jaren in Nederland gereden en is vervolgens verkocht aan een Deen. Deze Deen heeft de nodige aanpassingen gedaan en stond dus op de European Superpull aan de start. Helaas voor de mannen uit Denemarken lukte het na een tijd proberen niet om weg te komen. Team Peeters werd vervolgens voor de sleepwagen gemanouvreerd. Erik zelf zat achter de pedalen en had deze winter ook een nieuwe motor in elkaar geknutseld. Gezien de grote schades aan het einde van vorig seizoen was heel blijven toch één van de doelen van dit team. Met wat remwerk aan het einde van de run was dit nog niet de Erik Peeters van vorig seizoen en noteerde de machine een afstand van 57,82. De spanning in het Hertenkamp nam vervolgens wat toe, want de volgende deelnemer was Simply Green met Marien achter het stuur. Het uiterlijk van de machine was prachtig geworden, maar zou hij ook een beetje willen trekken?! Doordat de machine enige tijd binnen stond was de motor aardig afgekoeld. Het duurde dan ook even voor de sleepwagen voordat Marien weer temperatuur had. Uiteindelijk was de start goed, de balans van de machine was goed. De voorwielen raakte bijna de gehele run de grond niet en er hoefde bijna niet bijgeremd te worden. Deze run eindigde dan ook in de 2e FullPull in de klasse. Red Impact was de volgende deelnemer. Henri Versluis zat op de bok en het begint een beetje standaard te worden, maar ook deze deelnemer had deze winter niet stil gezeten. Helaas ging de machine vrij snel bij de start al scheef en kreeg het niet meer gecorrigeerd. De International belandde naast de lijnen en werd dus afgevlagd en gediskwalificeerd. Vervolgens kwam Black Magic terug om zijn proeftrek over te doen, helaas lukte het de John Deere voor een iets lichtere sleepwagen ook niet om een FullPull neer te zetten. De uiteindelijke afstand was 39,63 meter. Maximum Massy haakte vervolgens aan, maar had een slechte start. Er werd heel lang op de koppeling gereden en op het moment dat deze los werd gelaten viel de druk weg en was de run over. 43,50 meter was de uiteindelijk afstand. Na deze run was het tijd voor de finale! De finale werd dus verreden met 2 John Deeres. Mannheim Miracle mocht de eerst afstand neer zetten in de finale. In de kwalificatie wist hij een overtuigende FullPull neer te zetten, maar in de finale was het al snel over. Na enkele meters ging de rode lamp branden op de sleepwagen branden en werd de noodstop automatisch getrokken. Waarom deze precies werd getrokken was onduidelijk, maar voor Mannheim Miracle eindigde deze finale bij 11,92 meter. Dit was helaas niet het enige, want bij het trekken van de noodstop sneuvelde ook de turbo en dus was het een erg dure wedstrijd voor Mannheim Miracle. Voor Simply Green werd het dus een redelijk makkelijke opgave. Toch wilden we graag een goede run neer zetten, voor onze eigen data en natuurlijk ook voor het publiek op de tribunes! Uiteindelijk lukte dit ook. De balans was net als de eerste run weer prima en de trekker bleef goed door gaan. Gezien de grote hoop grond voor de sleepvoet waren de banden niet helemaal ideaal voor deze baan, maar 58,99 meter was weer bijna goed voor een FullPull en de eerste plaats! Helaas geen 'echte' finale, maar dat maakte de vreugde niet minder! Vooraf gedroomd, maar gezien alle veranderingen afgelopen winter en de tegenslag van vrijdag niet verwacht. De Deense Never Done mocht buiten mededinging nog een keer meedoen, maar wist helaas ook deze keer geen goede run neer te zetten. Erg jammer voor dit team, want vanuit Denemarken is het een flinke reis naar Rotterdam. Na afloop van de wedstrijd werd er nog een biertje gedaan bij de trekker in hal 1 en vervolgens werden de bussen opgezocht. Het was even zoeken, maar uiteindelijk werden ook deze gevonden en kon de reis aangevangen worden naar huis. Het natje en het droogje stonden hier al klaar. Iedereen die hier aan mee geholpen heeft via deze weg nogmaals bedankt. De sfeer zat er als snel goed in en toen zelfs de ski's te voorschijn kwamen was het duidelijk: het zal nog lang onrustig blijven in Brandwijk. Een schitterend begin van het pullingseizoen. Donderdag de opluchting dat alles op tijd klaar was, vrijdagmiddag de teleurstelling toen de eerst turbo weg gedragen kon worden. Vrijdagavond weer de vreugde toen na een paar stressvolle uurtjes sleutelen de eerste run was gemaakt. En zaterdag een dag die bijna niet beter kon lopen. 150 enthousiaste Simply Green fans, een 1e plaats en een superfeestje in Brandwijk! Duidelijk een weekend met alles erop en eraan!! 1. Simply Green |