Achterberg 2013 |
Vrijdag 17 mei stond de wedstrijd in Achterberg op het programma. Het weer werkte in de week voor de wedstrijd niet echt mee, veel regen en dus was het afwachten of het door kon gaan. De wedstrijd die om 17.00 uur zou beginnen begon uiteindelijk om 19.00 uur en heeft het gelukkig heel de avond droog kunnen houden. Mede door het weer lag er wel een 'tricky' baantje in Achterberg. Moeilijk in te schatten met goede, maar ook mindere plekken op de baan. Keuze voor bandenspanning, versnelling, gewichtsverdeling en de startpositie op de baan zouden vandaag erg van belang blijken. De 4,5 ton SuperSportklasse stond als laatste klasse op het programma. Orange Factory had de proeftrek. De Fiat loopt goed de laatste tijd en is bovenin de uitslagen terug te vinden op de laatste wedstrijden. In Achterberg werd ook een prima eerste run neer gezet, met als resultaat een FullPull, voorbij de 110 meter dus. Na deze run werd door de wedstrijdleider besloten om de sleepwagen te verzwaren en dus zouden we Orange Factory nog een keer terug zien. Secret off the Valley mocht de eerste officiële afstand neer zetten en deed dit op 95,61 meter. Martien van den Berg had met the Mystery niet de goede start die we van de machine gewend zijn. Mede door de baan werd er vrij lang op de koppeling gereden, toen deze uiteindelijk helemaal los was liet de Valtra zien hoe sterk hij wel was en noteerde een afstand 'gewoon' voorbij de 100 meter: 104,88 meter. Het optoeren van Red Impact was erg spectaculair, het was intussen donker in Achterberg en de metershoge vlammen boven de uitlaat zorgden voor een mooie show! De run van de International was ook weinig mis, het juist spoor werd gevonden en de sleepwagen werd geparkeerd op een afstand van 104,36. De vlammen bij het optoeren van Blue Thunder waren vergelijkbaar met die van Red Impact en het resultaat was dat ook. Een goede 103,25 werd  genoteerd, goed voor de 3e afstand boven de 100 meter. De start van de baan was niet het beste gedeelte en dit werd ook duidelijk bij de run van Peeters. Met het los laten van de koppeling begonnen de banden van de Turbo-Aardbei te spinnen en dit bleven ze de hele run doen, zonder echt grip te vinden. Dit kanon bleef dan ook steken op de toch wel tegenvallende afstand van 97,03. Bruggeman kon de grip ook niet vinden en kwam tot 89,19. Orange Factory kwam terug om zijn proeftrek over te doen en noteerde met 102,12 de 4e afstand voorbij de 100 meter en op dat moment dus nog goed voor een plaats in de finale. Bij Black Magic komt er deze eerste wedstrijden nog niet uit wat er in zit. Zo ook in Achterberg, de zwarte John Deere had een onstuimige run en kwam tot de afstand van 95,52. Red Devil presteert tot nu toe uitstekend en ook in Achterberg was de kwalificatierun prima. Met 103,11 werd er weer een afstand boven de 100 meter genoteerd. Het hertenkamp was vervolgens al weer behoorlijk stil geworden, want Laurens stuurde de John Deere 4020 voor de sleepwagen. Het vermogen dat in de machine zit kregen we deze run niet op de baan en dus kwam de snelheid er niet in. De 102,09 was wel voorbij de 100 meter, maar echter niet goed genoeg voor een plaats bij de verste 4 afstanden en dus was er geen finaleplaats voor Simply Green. Met de oude regels was 100 meter FullPull, met de nieuwe regels niet en dus was de wedstrijd in Achterberg na 1 run over voor Simply Green. Na het fantastische resultaat in Erichem was dit toch even een fikse tegenvaller. Steel to Steal kwam als laatste competitiedeelnemer tot 92,57. De bijschrijvers Wild Pirate (93,91 meter) en Red Danger (97,07 meter) konden geen verandering brengen in de finalisten. The Mystery was de eerste finalist en Martien zette de Appie Theunissen combinatie na een wat onstuimige run neer op 93,14. De eerste afstand stond en voor de rest de taak om deze te verbeteren! Henri Versluis had de balans wel goed voor elkaar en ging met zijn Red Impact voorbij de leidende afstand naar 95,35. Blue Thunder kreeg het verzet in de finale niet helemaal rond en strandde bij 72,72. Red Devil had in de finale wel weer een goede run en reed met 93,94 naar een knappe 2e plaats! Voor Simply Green dus een 6e plaats. Zoals gezegd iets tegenvallend na de overwinning in Erichem. De omstandigheden waren lastig en in de kwalificatie runs zaten de afstanden dicht bij elkaar. Helaas niet bij de eerste 4 en dus geen finale. Zaterdag 25 mei vindt de volgende competitiewedstrijd plaats in Stroe. 1. Red Impact |