Staphorst 2013 |
De 5e competitiewedstrijd van het seizoen 2013 werd verreden in Staphorst. Voor ons een flink stukje toeren, dus het memoryspel werd weer goed gebruikt in de bus. Net als de meeste keren kwam Richard als overal winnaar uit de bus. Voordat er rustig memory gespeeld kan worden moest er nog hard gesleuteld worden. 's ochtends waren de nieuwe banden opgehaald en deze werden 's middags gemonteerd. Vervolgens de koppeling afstellen/testen en de trekker in de bus laden. Met de koppeling testen ging het echter niet helemaal volgens planning. De koppeling voelde niet helemaal goed en dus werd besloten om de trekker nog maar 'even' uit elkaar te halen. Zo gezegd, zo gedaan. Flinke tijd later was de koppeling weer afgesteld en de trekker bestond weer uit 1 stuk. Weer testen en nog voelde de koppeling anders dan anders, maar functioneerde verder wel. Dus snel laden en op naar Staphorst. De 4,5 ton SuperSportklasse stond als laatste klasse op het programma en dus waren we uiteindelijk nog wel ruim op tijd en konden we zelfs de gehele 3,6 ton SuperSport nog bekijken. In Staphorst lag een redelijk baantje met hele taaie goede stukken, maar ook stukken waar de grip veel minder was. Zaak dus om de taaie goede stukken op te zoeken en de andere stukken te vermijden. Bruggeman was de eerste deelenemer in de klasse die een afstand neer mocht zetten. Een prima run van de John Deere betekende een afstand van 101,24, maar de wedstrijdleiding besloot de sleepwagen zwaarder te zetten en dus zouden we de John Deer nog een keer terug zien. Black Magic was de eerste die het voor de zwaardere sleepwagen mocht proberen. In een goede run werd 102,13 de afstand. Toch besloot Arjan Duijts zijn run over te doen en dus hadden we nog geen officiële afstand. Steel to Steal mocht die eerste officiële afstand neer gaan zetten op zijn thuiswedstrijd. De Farmall staakte de strijd met de sleepwagen uiteindelijk bij 91,09. Blue Thunder presteert weer ouderwets met de andere banden en kwam na een goede run tot de 1e officiële afstand boven de 100 meter: 103,40! Orange Factory doet goed mee in de top klasse, maar wist vandaag niet voorbij de 100 meter te komen. 96,06 was de uiteindelijke afstand. Jurrien van de Geer had problemen met zijn Secret of the Valley en kwam helaas niet verder dan 15,48 voor de statistieken. Red Devil kwam ook net niet tot aan de 100 meter. De Massey Ferguson strandde bij 99,40. Bruggeman kwam vervolgens weer terug voor de sleepwagen, maar de John Deere wist ook niet naar een finale plaats te rijden en bleef steken op 95,65. Arjan Duijts had in de proeftrek al 102,13, maar besloot toch om zijn run over te doen. De 2e run was op het zicht minder dan de 1e, maar zou zijn afstand wel goed genoeg zijn om de 100 meter te passeren? Uiteindelijk bleek dat wel het geval, maar met 100,01 had hij ook niet veel speling over gehouden. Met nog enkele kanonnen te gaan was het de vraag of het wel zo slim was om zijn proeftrek over te doen. Het werd afwachten voor de mannen uit Lunteren. De turbo-aardbei van Peeters was de volgende die voor de sleepwagen verscheen en dit is één van de kanonnen die ook door de 100 meter zou kunnen gaan. Echter kon de Inter niet echt de gewenste snelheid in de combinatie krijgen en strandde deze bij 99,52. Dragon Deere was de volgende deelnemer, maar deze John Deere kon zijn vermogen ook niet helemaal kwijt en kwam stil te staan bij 86,53. Nog steeds waren er maar 2 finalisten. De volgende deelnemer heeft het ook zeker in huis om voorbij de 100 meter te komen, maar dat kwam er vandaag niet uit. De machine waaide uit na de start en dus kwam Red Impact met Henri Versluis op de bok slechts tot 62,50. Martien van den Berg was de volgende die mocht proberen om een finaleplaats te bereiken. De Valtra was net goed onderweg toen de run abrupt tot een einde kwam. Wat de schade precies is is niet bekend. Het enige wat bekend is, was de afstand van slechts 56 meter en 35 centimeter. ALs laatste deelnemer was het Laurens met Simply Green die mocht proberen de 3e finalist te worden. In een mooie run werd de 100 meter lijn gepasseerd en met 105,89 werd de verste afstand genoteerd en dus ook een finaleplaats. De finale werd dus verreden met 3 machines. Een Ford en 2 John Deeres. De Ford mocht de spits afbijten en in deze eerste run noteerde Jeroen Jacobs met Blue Thunder een afstand van 84,64. De sleepwagen stond flink zwaarder en hoe goed de run van de Blauwe Donder nu echt was zou gaan blijken na de run van Black Magic. Arjan Duijts had een goede run en het vooral de laatste meters zichtbaar naar zijn zin. De leidersvlag werd uiteindelijk ruim verzet naar een afstand van 93,43. Als laatste deelnemer kwam Simply Green dus voor de sleepwagen. Na de 1e run werd de John Deere weg gesleept en met in het achterhoofd dat de koppeling al niet helemaal super voelde was de spanning voelbaar in het Hertenkamp. Toch was de start goed en eindigde de run op het zicht gelijk met de leidersvlag. Het scorebord moest dus uitsluitsel geven wie er op de hoogste trede plaats mocht gaan nemen. Dit scorebord gaf uiteindelijk de doorslag en dat betekende dat Black Magic 21 centimeter verder was. Met 93,22 was de tweede plaats voor Simply Green. Weer een prima resultaat voor Simply Green. Gezien het tegenvallende resultaat door schade bij klassementsleider the Mystery neemt Simply Green de 1e plaats in de competitiestand over. De volgende wedstrijd is het Powerweekend in Made. 1. Black Magic |