Ahoy 2014 |
Na een lange winterperiode was het dan eigenlijk weer zo ver. In Rotterdam werd de eerste wedstrijd van dit seizoen verreden en wel in Ahoy. De 36e editie van de European Superpull was het strijdtoneel en de 4,5 ton SuperSport mocht hier voor de derde keer op rij opdraven. Vorig jaar was de hoogste trede van het ereschavot voor Simply Green en dus gingen we proberen om daar weer te komen staan!
Aan de voorbereidingen op deze wedstrijd lag het niet. John Deere, de man die zijn naam aan de prachtige groene machines verbond, heeft vroeger de volgende uitspraak gedaan: 'I will never put my name on a product that does not have in the best that is in me'. Met dit zelfde motto is er de laatste maanden gesleuteld en stond de John Deere pico bello aan de start. Bij de supporters en sponsors van Simply Green begon het ook weer te kriebelen, dit bleek wel aan het enorme aantal aanmeldingen voor de supportersbussen. Uiteindelijk werden er zo'n 240 kaarten verkocht en trokken een groot aantal Herten van het pittoreske Brandwijk naar het 'iets minder piittoreske' Rotterdam. De sfeer zat er vroeg al goed in en het beloofde een mooie dag te worden. Vanaf 09.00 stond de koffie klaar en de eerste zenuwachtige supporters stonden dan ook klokslag 09.00 uur in de werkplaats. Om 10.00 uur kon er een plekje in de 2 bussen gezocht worden en werd de reis aangevangen. Vooraf de mogelijkheid om alle deelnemende machines te bekijken in de naastgelegen hal en uiteindelijk waren we ruim op tijd binnen en had iedereen zijn plekje gevonden. Na de SuperStock klasse was het de beurt aan de 4,5 ton SuperSport. Red Impact was de eerste deelnemer die voor de sleepwagen verscheen. Henri Versluis zat vandaag achter de pedalen en noteerde een afstand van 63,16 meter. De baan in Ahoy is slechts 60 meter lang, dus een behoorlijke afstand. De wedstrijdleider besloot dat de sleepwagen in deze afstelling bleef staan en Red Impact besloot om de proeftrek over te doen. Blijkbaar waren ze van mening dat er nog meer in de Inter zat. Een lastige beslissing om de eerste wedstrijd in een seizoen op een 60 meter baan. Na Red Impact was het Black Magic. De zwarte John Deere werd bestuurd door Arjan Duijts. De start was nog behoorlijk, maar uiteindelijk bleek de John Deere uit Lunteren het hoge verzet net niet helemaal rond te krijgen. De afstand voor Black Magic was uiteindelijk 54,49 meter. De derde deelnemer en 2e John Deere in deze klasse, Bruggeman, had een goede run, maar die eindigde wel erg abrupt bij 58,67 meter. Een prima afstand die wellicht goed was voor een finale plaats, de vraag was op dat moment echter al wel of de trekker wel terug zou kunnen komen. Erik Peeters was de volgende deelnemer en noteerde de tot dan toe verste afstand 61,06 meter. De run was echter nog geen run uit het boekje. De start was goed, maar de uiteindelijke balans in de machines was nog wel voor wat verbetering vatbaar. Blue Thunder was de volgende deelnemer en had een aardige run in huis. Toch was het wel tekort voor een finale plaats. De beste 4 machines voorbij de 55 meter kwalificeerden zich voor de finale. Met een afstand van 54,86 bleef Blue Thunder daar net onder steken. Arko had er vandaag zin in en kreeg de sfeer er weer prima in, de volgende deelnemer was Simply Green. Vandaag zat Laurens achter het stuur en mocht gaan proberen een finaleplaats te veroveren. De start was prima en de John Deere 4020 kon zijn vermogen aardig kwijt. Het einde van de baan was iets minder van kwaliteit, maar ook hier kwam de John Deere redelijk door heen om uiteindelijk een afstand van 62,13 te noteren. De tot dan toe verste afstand. Gerard Sikes had wat problemen om zijn White Shadow van zijn plek te krijgen, maar toen het zaakje eenmaal aan het rollen was ging die als de brandweer. De uiteindelijke afstand van deze witte Case was 56,86 meter. Red Impact kwam vervolgens terug om de proeftrek over te doen. Deze tweede run was een stuk minder dan de eerste. De officiële afstand voor Red Impact kwam op 55,63 meter. Achteraf is het natuurlijk makkelijk en kijk je de koe op de welbekende plek waar de zon niet schijnt. Maar wanneer Red Impact zijn proeftrek niet over had gedaan hadden ze de verste afstand gehad en finale gereden en nu met het over doen kwam de combinatie 23 centimeter tekort voor de finale. Een proeftrek blijft onderdeel van het spelletje en vandaag bleek maar weer dat het niet altijd een voordeel hoeft te zijn. Zuur voor de mannen uit Zijderveld, maar in het buitenseizoen zal het zeker een deelnemer zijn om rekening mee te houden. De laatste deelnemer was Never Done. Een bekende naam die jaren in Nederland heeft gereden, maar verkocht is naar Denemarken. Deze Deen was nu weer terug in Ahoy om deel te nemen aan deze wedstrijd. Het werd echter geen groot succes. Er was flink wat ether nodig om de machine op gang te krijgen, maar uiteindelijk kreeg de machine helaas het verzet niet helemaal rond en strandde bij 45,74 meter. Maximum Massey had schade opgelopen met proefdraaien voor Ahoy en was dus helaas niet aanwezig met zijn trekker. Vervolgens was het finale-tijd in Ahoy. Bruggeman kon helaas niet terug komen in de finale en dus werd het een finale van 3. Een witte, een rode en een groene! De rode Turbo-Aardbei van Erik Peeters was de eerste die een afstand neer mocht gaan zitten. In een goede run werd er een afstand van precies 61 meter genoteerd. Laurens zou dus een flinke kluif krijgen om dit te gaan verbeteren. Gespannen werd er toegekeken vanaf de tribune. De eerste meters gingen goed, maar zodra de koppeling helemaal los was trok de trekker enorm naar links. Er werd nog gecorrigeerd door middel van de rem, maar helaas was dit niet genoeg. De witte lijn werd aangeraakt en dus volgde er een diskwalificatie voor Simply Green. White Shadow was de laatste deelnemer die Erik Peeters nog van de overwinning af kon houden. Als Gerard Sikes een afstand neer kon zetten waren ze al 2e, maar natuurlijk was die eerste plaats het doel. De witte Case had een aardige run, maar kwam uiteindelijk toch flink te kort om de afstand van Erik Peeters te benaderen. 53,67 was de afstand die goed was voor de 2e plaats. De eerste podiumplek voor dit seizoen was dus binnen voor Simply Green, helaas kon de 1e plaats van vorig jaar niet met succes worden verdedigd. Na de trucks en de modifieds werd er nog even nagepraat bij de teambus. Het optreden van de Amerikaanse deelnemer was mooi en ook Arko die in zijn eentje Ahoy op sleeptouw neemt en de familie Bauer trakteerde op de wave was prachtig om te zien! Uiteindelijk werd de terugreis weer aangevangen en was het voor de eerste keer dit seizoen weer erg lang onrustig in de werkplaats in Brandwijk. We willen iedereen die mee was naar Ahoy en de afterparty gezellig maakte dan ook bedanken voor hun komst. Wij als team vonden het erg gezellig en vonden het ondanks de diskwalificatie een enorm succes! We kunnen nu al niet meer wachten tot het buitenseizoen begint! 1. Erik Peeters |