Bakel 2009 |
In Bakel vond dit jaar het Europees Kampioenschap plaats. Voor de 4,5 ton SuperSportklasse was er een eurochallenge. Doordat de reglementen in de verschillende Europese landen niet gelijk zijn is het nog niet mogelijk om ook in deze klasse een officieel Europees Kampioenschap te rijden.
Het grootste gedeelte van het team was vrijdagavond al aanwezig om de sfeer te proeven in de feesttent en het wedstrijdterrein te verkennen. In de 4,5 ton SuperSportklasse reden vandaag 14 machines mee. Daaronder waren 8 Nederlanders, 3 Denen en 3 Finnen. Net als bij het NK kreeg elke combinatie vandaag twee mogelijkheden om zich te kwalificeren voor de Pull Off. Blue Thunder had vandaag de proeftrek en kwam hiermee niet voorbij de 100-meterlijn, daardoor werd door de wedstrijdleiding besloten om de sleepwagen iets lichter te zetten. Toen Blue Thunder terug kwam, bleek er iets niet meer te werken waardoor er geen officiële afstand werd neer gezet. Vervolgens was het de beurt aan de Deense Herkules Light, de eerste poging werd er geen FullPull gehaald, maar in de tweede poging was dit wel het geval. Organisator Marc Boumans lukte het met de kabouter power niet om in twee pogingen de Full Pull op het scorebord te zetten, veel scheelde het niet. De kabouter power bleef steken op 97,53. Red Impact vervolgens haalde in één run een nette Full Pull. De eerste Finse deelnemers in deze klasse, Midnight Oil, kreeg het niet voor elkaar om in 2 pogingen een Full Pull te halen, zijn verste afstand was 75,07. Vervolgens waren het White Stallion en The Mystery die allebei in de eerste run gelijk een Full Pull neer zetten. Hot Hunter uit Finland kwam hier niet aan en bleef steken op 71,72. The White Shadow moest zijn meerdere erkennen op 84,45. Vervolgens waren het de Deen Herkules XL en Brutus die beide een Full Pull neer zetten. Back in Business uit Denemarken lukte dit ook in de tweede poging. Koljatti uit Finland kwam niet verder dan 89,62. De finale werd verreden met 8 machines, waaronder 3 buitenlanders. Red impact mocht als eerste voor de sleepwagen verschijnen en zette de leidersvlag neer op een afstand van 99,12. White stallion kwam hier bij lange na niet aan en stond stil op 84,01. Vervolgens was het de Mystery die ook achter Red Impact tot stilstand kwam op 97,85. Hierna was het de beurt aan de Deense combinatie Herkules XL. In een goede run wist hij de sleepwagen stil te zetten op 98,69. Voor de Mystery en voorlopig goed voor een tweede plaats. Vervolgens was het Marcel Arendsen met Brutus die niet verder kwam dan 93,77. Marien moest proberen om de Mystery voorbij te rijden om een plekje te behalen op het voorlopige podium. Het werd een goede run, waarbij de John Deere 4020 op het laatste stukje toch niet helemaal door trok en een afstand van 97,46 neer zette. 39 centimeter achter de Mystery dus. Herkules Light uit Denemarken en Back to Business uit Finland kwamen met 93,75 en 93,60 niet meer aan de afstanden op het podium. Voor een ons betekende dit een 4e plaats op dit officieuze EK. Met dit resultaat mogen we niet ontevreden zijn, maar we zaten toch wel erg dichtbij dat podiumplaatsje. |