Sdr. Hygum (DK) 2014 |
Er werd al een tijdje naar uitgekeken, maar het weekend van 19 juli was het dan zo ver. De wedstrijd in Denemarken! Vrijdag 10.30 werd er verzameld bij de werkplaats en vervolgens naar Houten afgereisd waar Red Impact al stond te wachten. Red Impact had de caravan achter de teambus geknoopt en Simply Green ook. Voeg daar de camper van burgermeester Spelt aan toe en je hebt al een mooie colonne. De auto van familie den Boer trad op als bezemwagen, maar deze is de gehele reis niet nodig geweest. Bij Zwolle sloot White Shadow aan en dus was het hele feest compleet. Een 700 kilometer later werd het kleine plaatsje Hygum bereikt. De wedstrijd vond zaterdag plaats, dus vrijdag was het nog niet druk op het wedstrijdterrein. Alle ruimte om een mooi plekje op te zoeken en het Nederlandse kamp op te bouwen. Toen alles een beetje op zijn plek stond was het tijd voor een potje voetbal. Alle energie van een daagje stil zitten moest er blijkbaar uit. Voor verschillende voetbalspelers was het maar goed dat er nog geen alcoholtest werd uitgevoerd, maar uiteindelijk bleken er nog best wat talentjes schuil te gaan onder de tractorpullers. Na een gezellige en lange avond waar ook nog wat Nederlandse Pro-stockers arriveerden werd moe en voldaan de bedjes opgezocht. Zaterdag weer een stralende dag. Langzaamaan begon het vol te druppelen op het schitterende terrein. Henri Versluis hield vol dat er enorm veel publiek langs de lijn zou staan. Er kwam wel wat publiek, maar echt heel druk was het nog niet. Tot het laatste half uurtje voor aanvang, waar iedereen vandaan kwam weten we nog steeds niet. Maar Henri Versluis kreeg wel gelijk. Er werd begonnen met wat standaard klasses. In Nederland niet altijd de favoriete klasse, maar in Denemarken ligt dat iets anders. Wat de reglementen zijn voor deze 'standaard' klasses is niet helemaal duidelijk, maar de machines waren verre van standaard. Als 2 na laatste klasse mocht de 4,5 ton SuperSport aanhaken. Gezamelijk werd er door de 3 Nederlandse deelnemers warm gedraaid, wat mooie plaatjes opleverde. De baan lag er niet helemaal bij zoals we in Nederland gewend zijn, maar viel toch niet helemaal tegen. Er stonden in de 4,5 ton SuperSportklasse 15 combinaties aan de start. De 1e run stond de sleepwagen niet al te zwaar en er kwamen gemakkelijke FullPulls voorbij. Het publiek kon het allemaal wel waarderen en ook de 3 Nederlandse teams reden zich erbij. De finale ging uiteindelijk verreden worden met 10 teams. De eerste 3 deelnemers kwamen uit Denemarken en wisten goede runs neer te zetten. Blue Dream kwam tot 96,79. In de run hierna haakte Allan Pedersen aan met zijn Back in Business. De man die de Nederlandse teams uit had genodigd gaf zelf het goede voorbeeld en verzette de leidersvlag met een goede run naar 102,48. Hulk II kwam hie rmet 92,37 niet aan. White Shadow was de eerste Nederlandse deelnemer die zich hier op stuk mocht gaan bijten. Gerard Sikes had helaas net een te hoog verzet waardoor de machine er niet bovenop kwam en stil stond bij 55,36. Marien met Simply Green was de volgende. In een goede run werd er wel veel losse grond voor de sleepwagen geworpen. De afstand op het scorebord was uiteindelijk 100,62. Een prima afstand en belangrijker was dat alles heel leek gebleven. El Diablo Junior uit Denemarken moest veel corrigeren en dit leverde hem een afstand van 71,53 op. Red Impact was de volgende deelnemer en laatste Nederlander. De kwalificatierun van de mannen uit Zijderveld was overtuigend. Henri Versluis zat vandaag achter het stuur, maar moest aardig bijremmen tijdens deze run. De afstand voor de Inter 1086 was uiteindelijk 97,76. Voorlopig een 3e plaats achter Simply Green en Back in Business. John 1 Extreme edition zag er heel erg strak uit, niet alleen aan de buitenkant maar ook onder de kap. Wel hebben ze dit seizoen wat problemen met hun turbo's en ook vandaag ging er bij 87,05 één in rook op. Asterix kwam er met 73,82 ook niet en de laaste finalist was een ford met cabine. Wel netjes gekwalificeerd voor de finale, maar in de finale kwam deze machine toch echter te kort met 80,49. Dit betekende dat Simply Green de 2e plaats had gepakt, Red Impact 3e en organisator Allan Pedersen op zijn eigen wedstrijd 1e werd. Met 2 Nederlanders op het podium en de organisator op 1 was het podium eigenlijk perfect. Daarnaast was het natuurlijk mooi meegenomen dat wij de hoogst geklasseerde Nederlander waren en dat de nummer 1 een John Deere was. Na ons reden de pro-stocks en nog een standaard klasse en vervolgens kon het resultaat gevierd worden in de feesttent. In die feesttent en vervolgens in het Nederlandse kamp zou het dan ook nog erg lang onrustig en gezellig blijven. Zondag werd de boel opgeruimd en aan de terugreis begonnen. Zondagavond thuis gekomen kon er terug gekeken worden op een heel erg geslaagd en super gezellig weekendje Denemarken. Mocht de mogelijkheid zich volgend jaar weer voordoen, dan is Simply Green weer van de partij. |