Harskamp 2014 |
Na de overwinning in Putten werd er vol goede moed afgereisd naar Harskamp. De achterstand in de competitiestand bedraagt nog 1.5 punt op koploper Red Impact, dus waren er kansen om de rooie rakkers uit Zijderveld te passeren.
De organisatie in Harskamp had besloten om de 4,5 ton SuperSport als 2e klasse te laten rijden. Dit betekende een vroegertje voor ons, om 18.15 uur stond de klasse al op het programma. Met wat medewerking van de werkgevers was het grootste gedeelte van de teamleden op tijd in de werkplaats en werd er rond 16.00 uur vertrokken naar de veluwe. Het baantje in Harskamp lag er niet onaardig bij, maar was wel lastig in te schatten. De ondergrond was vrij hard en de bovenlaag werd wat losser. Secret of the Valley mocht de spits afbijten, maar wist geen goede run weg te zetten. De John Deere eindigde uiteindelijk bij 61,49. Red Devil had de volgende proeftrek en had wel een behoorlijke run. Met 99,91 kwam de MF echter wel net te kort voor de finale. De wedstrijdleiding besloot om de sleepwagen in deze afstelling te laten staan en Red Devil besloot op zijn beurt om de run over te doen. Blue Thunder mocht dus de 1e officiële afstand gaan weg zetten. Jeroen Jacobs zat achter het stuur en reed de Ford naar 102,17. Voorbij de 100 meter, maar of dit genoeg was voor een finale plaats moest nog blijken. Maxmimum Massey gaat wedstrijd bij wedstrijd wat beter lopen en vandaag was de run niet onaardig. Marc Boumans noteerde een afstand van 80,39. Eddy van Eekelen was de volgende matador op de machine van Peeters. Eddy had geen super run, maar passeerde wel net de 100 meter lijn en dus vooralsnog voldoende voor een finale plaats, met 100,73 had de Turbo-aardbei echter niet al te veel speling met de 100 meter. Black Magic krijgt steeds meer vermogen gevonden, vandaag was het echter het probleem om dit op de baan te krijgen. Met flinke differentieel werking stond de machine volle bak uit te slippen bij de 84,75. Competitieleider Red Impact heeft de laatste wedstrijden niet meer de topvorm van het begin van het seizoen. Het motortje deed het vandaag wel, maar de grip onder de Inter 1086 was vandaag ver zoek. Hierdoor eindigde de combinatie al bij 91,47. Secret of the Valley kwam zijn proeftrek overdoen, maar het resultaat was helaas niet veel beter. 66,13. Red Devil kwam zijn proeftrek ook overdoen en noteerde een afstand van 98,25. Ruim 1,5 meter korter dan de eerste run. Uiteindelijk zou dit voor de stand niet uitmaken. Thuisrijder de Mystery was er natuurlijk op gebrand om voor eigen publiek een goed resultaat neer te zetten. Martien moest echter gedurende de run al wat corrigeren met de rem en de gang kwam daardoor niet in de Valtra. De afstand op het scorebord gaf 92,85 weer. Van Stappust kreeg het vandaag ook niet voor elkaar en Gerard Hofstede strandde met zijn John Deere al bij 64,59. White Shadow was de laatste wedstrijden verantwoordelijk voor wat spectaculaire runs. Ook vandaag wist Gerard Sikes er weer een spektakel van te maken. Bij 88,16 klapte de turbo van de witte Case er af en de rook die de machine vervolgens produceerde deed zijn naam (White Shadow) eer aan. Erg jammer voor de mannen die dit seizoen al wat pech hebben gehad. De runs tot nu toe hadden al wat verrassende afstanden opgeleverd. Aan Marien was het de beurt om Simply Green in ieder geval voorbij die 100 meter te rijden, om zo een finaleplaats af te dwingen. Marien voerde die opdracht in de kwalificatie prima uit. Waarom zou je een 9 halen als een 5,5 ook voldoende is. Met de motor die uitging rolde de John Deere net wel, net niet de 100 meter door. Het scorebord gaf uiteindelijk uitslag: 100,27 en daarmee dus voldoende voor een herkansing in de finale. Bruggeman klonk niet lekker bij de start en besloot 6 plaatsen op te schuiven. Bijschrijver Wild Pirate noteerde 84,33 en Up and Down parkeerde hem jammer genoeg buiten de witte lijnen. Bruggeman kwam vervolgens nog een keer terug en kwam tot 76,89. Hiermee werden toch weer belangrijke puntjes gepakt voor de competitiestand. De finale ging dus met 3 machines verreden worden. Blue Thunder mocht als eerste. In de kwalificatie had de Ford nog de verste afstand, maar in de finale werd er misschien iets te vroeg weg gereden. De afstand was daardoor tegenvallend. 50,70 was het resultaat. Eddy van Eekelen had wel een goede run. Zoals Arko mooi zei kreeg hij daarvoor cijfers die hij op de lagere school nog nooit had gehaald. Het scorebord gaf namelijk 99,99 weer. Na de kwalificatie had de John Deere 4020 een rammeltje in de bak zitten. Het was dus spannend of alles in de finale heel zou blijven. De start van Marien was goed en in tegenstelling tot de kwalificatie ging de machine de laatste meters niet uit. Het resultaat van de run was 105,69! Liefst 5 meter verder dan de kwalificatie en goed voor een eerste plaats! Met deze eerste plaats werd ook de eerste plaats in de competitie overgenomen. De voorsprong bedraagt gelijk maar liefst 6.5 punten. Met nog 4 wedstrijden te gaan is er echter nog van alles mogelijk. De eerst volgende wedstrijd is 2 augustus in Lochem. De volgende dag bleek echter dat het rammeltje in de bak veroorzaakt werd door een kapot tandwiel. Een klein wondertje dat alles in de finale run heel bleef. Zaterdag zat er echter al weer een nieuw setje in en dus is de John Deere 4020 al weer bijna helemaal klaar voor Lochem! Uitslag Harskamp 2014 |