Great Eccleston 2014 |
Na de succesvolle wedstrijd in Hygum (Denemarken) was er weer een internationale wedstrijd gepland. Dit maal ging de reis naar Engeland, Great Eccleston om precies te zijn. Een wedstrijd met een grote historie, zo is Jan Burggraaf hier nog wel eens Europees Kampioen geworden met zijn Demolition Deere.
Samen met Red Impact en White Shadow werd vrijdagavond de nachtboot van Rotterdam naar Hull gepakt. Verdere details zullen we u besparen, maar we kunnen wel meedelen dat het erg gezellig was en het grootste gedeelte van de reizigers de binnenkant van hun hut niet lang hebben gezien. Zaterdagochtend kwamen we in Hull aan en na nog zo'n 2,5 uur rijden werd de wedstrijd bereikt. Het kamp werd opgebouwd en doordat de caravan niet mee was kon iedereen zijn eigen tentje op gaan bouwen. De baan in Great Eccleston ligt onderaan een heuvel, waardoor het erg sfeervol is. Naarmate de wedstrijd vorderde kwam deze heuvel ook helemaal massief vol te staan. En uiteindelijk bleek achteraf dat er op deze zaterdag zo'n 8.000 toeschouwers aanwezig waren! De wedstrijd begon om 16.00 uur en verschillende klasses werden bekeken. Om een uur of 22.00 was het de beurt aan de 4,5 ton SuperSport. Naast Red Impact, White Shadow en Simply Green reden hier 3 Engelse deelnemers mee. Orange Factory was daarvan een oude bekende. De machine is vorig jaar verkocht naar Engeland en op het oog was er niet veel aan gedaan. De zelfde sponsorstickers die er op zaten in Nederland zitten nog steeds op de machine. Oh Bonnie en Take it to the Limit waren de andere Engelse deelnemers. Team Oh Bonnie was verantwoordelijk voor het uitnodigen van de Nederlandse team en rijden pas een jaar mee met deze trekker. Red Impact was degene met de proeftrek vandaag en liet er geen gras over groeien. Het resultaat van de run was een snoeiharde FullPull. Helaas waren er wel wat problemen voor de mannen uit Zijderveld, waardoor er niet terug gekomen kon worden voor een eventuele finale. Orange Factory liep de laatste wedstrijden in Nederland goed en doet dat in Engeland nog steeds. De fiat noteerde een afstand van 105,54. Vervolgens was het de beurt aan Laurens met de Simply Green. Vrijdag was er nogal wat regen gevallen in Great Eccleston en de baan was daardoor niet helemaal optimaal. Toch wist de John Deere een goede run neer te zetten en noteerde 109,14. White Shadow was de derde Nederlander en had ook een goede run. De afstand voor Gerard Sikes was 104,72. Oh Bonnie had een redelijke run, maar de laatste meters kwam de machine toch wat vermogen te kort. Het scorebord gaf uiteindelijk 94,60 weer. Take it to the Limit was duidelijk nog in opbouw en zette als laatste deelnemer een afstand van 87,71 neer. Orange Factory reed in de finlae naar 104,02. Simply Green was de volgende deelnemer en kreeg de grip niet helemaal gevonden, toch was het geen slechte run en de afstand die neer gezet werd was 100,41. White Shadow was de laatste finalist en ging met de grootste prijs naar huis. In een goede run noteerde Gerard Sikes 105,67. Tijdens het afslepen kreeg een tevreden Gerard Sikes net als alle andere deelnemers een verdiend applaus. De Pro-stocks sloten de dag af, waarna het nog lang gezellig was in Engeland. De volgende dag zouden we nog een keer rijden. Helaas bleek de schade bij Red Impact toch groter dan gehoopt en zouden zij de tweede dag niet meer aanhaken. Oh Bonnie mocht vandaag als eerste aanhaken en kwam tot 95,28. White Shadow had een goede run en kwam tot 107,64. Vervolgens was het de beurt aan Simply Green, met deze keer Marien achter het stuur. Een goede run leverde een FullPull op. Orange Factory loopt nog steeds goed en wist ook een FullPull te noteren. Take it to the limit moest weer wat achter blijven en noteerde 82,78. Door het uitvallen van Red Impact waren dit de 5 deelnemers en ging er dus finale verreden worden met 3. De baan was mede door het weer wat beter geworden en het beloofde een mooie finale te worden. White Shadow mocht de eerste afstand neer zetten en deed dit met 93,37. Marien mocht proberen dit te verbeteren en deed dit vervolgens ook. In een goede run parkeerde hij de John Deere 4020 maar liefst 16 meter verder bij 109,15. Orange Factory was de laatste deelnemer en kon een Nederlands feestje niet meer verstoren. Met 99,32 pakte de Fiat wel wederom een 2e plaats. Het feit dat het vlaggetje aan de rolkooi van White Shadow vandaag blauw-wit-rood was gaf wel aan hoe gezellig het de vorige avond geweest was. Er werd afscheid genomen van White Shadow en Red Impact en Simply Green bleven achter. Ook deze avond bleef het weer lang gezellig. De uitnodiging om te bbq-en met team Oh Bonnie werd aanvaard en de nodige sterke verhalen werden weer gedeeld. De volgende ochtend begon het te regenen op het moment dat we weg gingen en was het niet droog toen we weer thuis kwamen. Het weer had dus enorm mee gewerkt tijdens het weekend. Na een flinke tour werd via Dover-Calais het vaste land weer bereikt en 's avonds laat Brandwijk weer. Daar nog echt een laatste afzakkertje gedaan en vervolgens kon iedereen moe maar voldaan zijn bed opzoeken! We kunnen terug kijken op een erg geslaagd weekendje! Met 2 Nederlandse eerste plaatsen waren de resultaten ook goed. Helaas voor de mannen van Red Impact hadden zij slechts één run neer kunnen zetten. Het positieve daarvan was dat dit wel een snoeiharde FullPull was. Het publiek in Engeland is enthousiast en over het algemeen meelevender dan het Nederlandse publiek. We zijn enorm gastvrij ontvangen, mede door de mensen van Oh Bonnie. Wanneer de mogelijkheid zich voordoet willen we zeker nog een keer afreizen naar Great Eccleston. |