Zwolle 2015 |
De IJsselhallen in Zwolle waren het decor voor de eerste wedstrijd van Simply Green in 2015. Tevens was het ook de eerste keer dat er een farmstock avond was op dit evenement. Zaterdag een dag vol Grand National en vrijdagavond een Farmstock wedstrijd. We kunnen nu eigenlijk wel zeggen dat het een succes was. De tribunes waren bomvol en de verschillende deelnemers lieten mooie dingen zien op de baan.
De voorbereiding was er één met hindernissen. De DAF-bus van Simply Green valt onder de overgangsregeling voor oldtimers. Interessant voor de wegenbelasting, maar één voorwaarde is dat het voertuig de maanden december, januari en februari niet de weg op mag. Dus geen bus om richting Zwolle te gaan. Gelukkig was Green Star bereid om hun trailer af te staan en kon sponsor De Kok Jamo hun vrachtwagen beschikbaar stellen. Hiervoor nogmaals dank. Op deze manier werd er dus 'Undercover' afgereisd naar Zwolle. Maar de gezelligheid was er niet minder om. Na wat klasses gekeken te hebben was het de beurt aan de 4,5 ton SuperSport. Gezien de buiten temperatuur van rond de 0 graden was het best een uitdaging om de machines goed op temperatuur te krijgen. White Shadow was degene die de spits af mocht bijten. Op een slag bredere banden (710) ging Gerard Sikes het proberen. De proeftrek was nog geen succes. De machine had wat problemen met de aandrijving zo leek het en dus strandde de Case al bij 45,70. De baan in Zwolle is overigens 90 meter lang. Alle deelnemers voorbij de 90 meter zouden we dus sowieso terug zien in de finale. Nadat de White Shadow gereden had kwam via Arko Sterk (die overigens weer in vorm was vanavond) het nieuws dat the Mystery helaas niet ging aanhaken vandaag ivm technische problemen. Up and Down had een nette run en noteerde een afstand van 84,58. Na deze run werd echter besloten door de wedstrijdleider dat de sleepwagen iets zwaarder zou gaan en dus zouden we de John Deere uit Staphorst nog een keer terug gaan zien. Steel to Steal was ook weer eens van de partij en blijft met alleen zijn uiterlijk al natuurlijk een aanwinst voor de klasse. Dat zo'n eerste run niet helemaal meevalt bleek wel weer. Helemaal als er ook geen rook ze zien is ivm de rookafzuiging. Steel to Steal kwam dan ook tot 53,38. Aangezien het een proeftrek was besloot het team om de run over te doen. White Stallion was dus de eerste die een officiële afstand neer mocht gaan zetten. Met een afstand van 88,28 deed hij dat ook heel behoorlijk! Wel net te kort voor een FullPull, maar een afstand waar de rest zich op kon gaan richten. De volgende deelnemers was Bruggeman, die een geheel nieuwe look heeft gekregen. Naast een rood-wit-blauwe, een zwarte en verschillende groene rijdt er nu dus ook een grijs/zilvere John Deere mee. De nieuwe look leek de gebroeders Bruggeman vleugels te geven en er werd dan ook een hele mooi FullPull genoteerd! Red Devil kon dit kunstje helaas niet herhalen en noteerde een afstand van 80,63. Peeters was de volgende combinatie die voor de sleepwagen verscheen en vandaag weer eens met Erik zelf achter de pedalen. Met een afstand van 88,89 was het voor het team even afwachten of ze nog terug moesten komen in de finale. White Shadow had na de proeftrek de koppeling iets gesteld en met succes. Op de brede banden reed de witte Case naar een FullPull. Up and Down wist zijn 2e goede run neer te zetten en kwam tot een afstand van 78,98. Vervolgens was het Steel to Steal die terug kwam. Helaas kreeg Gerrit Bischop het niet voor elkaar om de machine op druk te krijgen en dus werd er geen afstand genoteerd. Red Impact was de volgende deelnemer met vandaag Henri als chauffeur. Dat de Inter 1086 zin heeft in het seizoen liet hij gelijk zien. In een strakke run werd de 3e FullPull van de klasse genoteerd. Als laatste deelnemer was het Laurens die voor de sleepwagen verscheen met Simply Green. Laurens zelf was ondertussen half onderkoeld vanwege het lange wachten buiten. Maar hier was niets van terug te zien in de run. Net als Red Impact werd er een overtuigende FullPull neer gezet en daarmee Peeters uit de finale gereden. Het feit dat de John Deere 4020 de laatste meters door de koppeling ging zorgde wel voor wat zorgen. Met 4 deelnemers ging de finale dus verreden worden. Op basis van de kwalificatie waren de beste papieren voor Red Impact, maar zoals in voorgaande wedstrijden bleek zegt dit niks en begint iedereen op nul. Bruggeman was de eerste deelnemer en reed in een behoorlijke run naar een afstand van 81.40. Gerard Sikes deed het iets beter en kwam tot 82,52. Een goede run waarbij de machine de laatste meters ook op de 710's vrolijk stond uit te spinnen. Red Impact had in de finale wederom een top run en verbeterde de leidende afstand van White Shadow met maar liefst bijna 13 meter! Als laatste deelnemer mocht Laurens dus aanhaken. De spanning steeg en eenmaal voor de sleepwagen bleek dat er problemen waren met de rookafzuiging. Top-overleg aan het begin van de baan en Arko bracht ondertussen samen met een Franse Malloot de sfeer er goed in. De mening van het publiek was ook wel duidelijk. Rijden met het spul, dan maar geen afzuiging. Uiteindelijk bleek de afzuiging niet op zo'n korte termijn te maken en dus werd besloten zonder werkende afzuiging de laatste run te rijden. Om competitievervalsing te voorkomen bleef de afzuigslang wel aan de sleepwagen. De run van Simply Green was prima, maar toch moest er met 88,75 flink worden toe gegeven op de afstand van Red Impact. Of de niet werkende afzuiging gevolgen had voor de run zullen we nooit weten. Maar volgens de geleerde is het toch behoorlijk lastig uitademen door een rietje wanneer je de 100 meter sprint moet lopen! Al met al weer genoeg huiswerk voor het buitenseizoen voor verschillende teams en een verdiende overwinning voor Red Impact. 1. Red Impact |