Achterberg 2015 |
De 4e competitiewedstrijd werd dit seizoen verreden in Achterberg. De weersvoorspellingen waren niet al te best en toen en onderweg naar Achterberg vielen de eerste druppels regen al. In Achterberg waren er toch al wel wat klasse verreden, wel met regenpauzes tussendoor. De 9.0 standaard werd helaas al afgelast en na de trucks moest alleen de 4,5 ton SuperSport nog verreden worden. Helaas begon het na de trucks weer te regenen en ging het zeil over de baan. Buienradar werd in de gaten gehouden en om 23.15 kon het zeil van de baan en de 4,5 ton SuperSport alsnog verreden worden.
De kwaliteit van de baan was echter niet meer zoals die zou moeten zijn en met de vermogens in deze klasse zou het vooral de vraag zijn wie de meeste grip kon vinden! Black Magic mocht de spits afbijten en kon de juiste grip niet vinden. Het profiel op de banden van de zwarte John Deere waren niet echt geschikt en bij 80,01 werd de strijd opgegeven. De sleepwagen ging iets lichter en Peeters was de volgende machine voor de sleepwagen. Vermogen genoeg in de combinatie, maar vanaf meter 1 tot de 77,50 meter waar de trekker stil kwam te staan, was er geen grip! De sleepwagen werd weer versteld en Up and Down had het zelfde probleem als de andere deelnemers. Zoeken naar grip en een afstand van slechts 73,13. Een brandje onder de kap werd snel geblust en vervolgens was het Red Impact met een weer verstelde sleepwagen. De Inter uit Zijderveld kon ook niet echt grp vinden en noteerde een afstand van 94,63. De sleepwagen bleef staan en dus was het voor de mannen van Red Impact de moeilijke beslissing of de afstand bleef staan of dat ze deze over gingen doen. Na wat overleg werd besloten de afstand te laten staan en dus was de eerste officiële afstand een feit. Ondertussen werd buienradar nog steeds nauwlettend in de gaten gehouden en was het duidelijk dat er op geschoten moest worden, aangezien er weer een bui aan zat te komen. Maximum Massey was de deelnemer die de 2e officiële afstand mocht gaan neer zetten. De zwarte Massey Ferguson had best een goede run en verbeterde de afstand van Red Impact met maar liefst 8 meter naar 102,79. White Shadow was de volgende die aanpikte. De grip werd behoorlijk gevonden en dus werd er een afstand van 104,28 genoteerd. Red Devil was de tweede MF in de klasse. Met het wegrijden had de turbo was commentaar, maar uiteindelijk kwam het motortje er wel boven op en werd de sleepwagen stil gezet op een afstand van 99,06. Black Magic kwam vervolgens zijn proeftrek over doen, maar wederom grip zoeken leverde een afstand van 90,42 op voor Black Magic. Eddy van Eekelen was de 2e die zijn proeftrek over deed, maar de run was ongeveer een kopie van de eerste. Totaal geen grip en een afstand van slechts 81,87. Up and Down kreeg de snelheid ook niet echt in de combinatie en noteerde 87,84. Vervolgens kwamen de eerste regendruppels helaas al weer uit de lucht vallen. De vergunning van de wedstrijd liep tot 00.00 uur en helaas kon de klasse dus niet afgemaakt worden. Deelnemers die op het moment van afgelasting bovenaan stonden baalden, andere deelnemers die onderin hingen waren opgelucht. Deelnemers die niet gereden hadden waren een beetje teleurgesteld, maar misschien ook wel weer opgelucht dat er op deze slechte baan niet gereden hoefde te worden. De eindconclusie is wel dat het voor de competitie het eerlijkste verloop is. De baan in Achterberg was door de vele regen eigenlijk niet competitie-waardig. Natuurlijk hebben alle deelnemers last van een slechte baan en is het inspelen op de omstandigheden ook onderdeel van het spelletje. De verschillende banen maakt het juist misschien ook wel zo leuk! Maar er zijn ook grenzen aan de baankwaliteit. Simply Green had goede zaken kunnen doen door de mindere afstanden van Red Impact en Peeters, 2 concurrenten. Maar Simply Green had ook totaal geen grip kunnen hebben en een nog slechtere afstand neer kunnen zetten. Niemand die het zal weten. Doordat we niet gereden hebben is het wel een rustig weekje, geen schades of controles. Vrijdag in Staphorst geven ze heerlijk weer op en zal de baan daardoor hopelijk van betere kwaliteit zijn. We gaan daar in ieder geval ons best doen om op een 'goede' baan iedereen voorbij te rijden, want dat blijft toch het mooiste wat er is :)! |