Brande 2015 |
Het Europees Kampioenschap werd dit jaar verreden in Denemarken. Brande was het decor voor het EK 2015. Voor het eerst werd er op het Europees Kampioenschap ook twee Farmstock klasses verreden. De 3,6 ton SuperSport en de 4,5 ton SuperSport. In de 3,6 ton SuperSport werd de Nederlandse eer uitstekend verdedigt door Proud Eagle, die er met de Europese titel vandoor ging.
In de 4,5 ton SuperSport waren Red Impact en Simply Green de Nederlandse inbreng. Het weer in Brande was niet echt om over naar huis te schrijven. Veel regen en de staat van het terrein was dan ook niet echt om over naar huis te schrijven. De twee banen die er lagen hielden zich nog redelijk, waarbij er één baan eigenlijk best goed was. Volgens planning zou de 4,5 ton SuperSport op de betere baan rijden. Op de andere baan zouden de SuperStocks rijden. Na één SuperStock (die geen grip had) werd toch besloten om de banen weer te wisselen. Hierdoor moest de 4,5 ton SuperSport verreden worden op de 'mindere' baan. Heavy Metal uit Zweden mocht de spits afbijten, maar kreeg de grip niet gevonden tijdens de run en strandde op 77,86 meter. Besloten werd om de sleepwagen lichter te zetten en Hulk 2 uit Denemarken haakte aan. Deze John Deere kreeg het grip ook niet te pakken en strandde bij 86,56. Besloten werd om de sleepwagen weer lichter te zetten en Laerlingen uit Denemarken haakte aan. Ook deze machine kwam niet erg ver. De afstand was uiteindelijk 73,01. De sleepwagen werd nog één keer lichter gezet en Back in Business mocht het gaan proberen. Alan Pedersen pakte wel grip met zijn Puller-banden en zette de eerste FullPull op de klasse. Orange Factory uit Engeland mocht het hierna proberen. De Fiat, die jaren in Nederland heeft gereden, kwam niet verder dan 78,07. De Finse Valtra Forrest King reed zichzelf met een FullPull wel in de finale. Vervolgens was het de beurt aan Marien om Simply Green op te toeren. De John Deere moest erg zoeken naar grip de eerste meters, maar uiteindelijk kwam er wel snelheid in en werd de FullPull lijn net gepasseerd, de finale plek was dus binnen! Red Impact kreeg geen grip op deze baan en strandde op 71,25. Hot Hunter uit Finland reed dit jaar ook nog mee in Ahoy, maar kwam in Brande niet verder dan 96,21. John 1 Extreme Edition glimt onder de kap zo hard dat je er met gemak je haar in kan kammen. De tractor ziet er niet alleen goed uit, maar loopt ook goed en plaatste zich met een FullPull dan ook voor de finale. Brutus is ook een oude bekende en kwam vandaag tot 86,44. Blue Dream uit Denemarken kwam te kort voor een FullPull en noteerde 79,20. Red Warrior uit Finland had technische problemen en noteerde helaas slechts 27,71 meter. Vervolgens kwam Heavy Metal terug om zijn proeftrek over te doen. De Zweedse Ford kwam deze keer tot 80,13. Hulk 2 had ook balansproblemen en noteerde een afstand van 83,72. Laerlingen wist in zijn tweede poging ook geen FullPull te noteren en kwam tot 88,73. Vervolgens werd het tijd voor een finale van 4 deelnemers. Twee Denen, een Fin en Simply Green. Back in Business was de eerste die een afstand neer mocht gaan zetten en deed dat met 105,12. Simply Green had in de kwalificatie een krappe FullPull, dus dat zou nog een hele dobber worden. Forrest King had er minder problemen mee en noteerde een afstand van 110,06. Vervolgens was het Marien die weer voor de sleepwagen manoeuvreerde. De opgave was dus 110 meter. Waar het in de kwalificatie run zoeken was naar grip werd deze wel gevonden en kon de machine goed snelheid maken. Met veel snelheid werd de 110 meter gepasseerd. Na de 110 meter was de baan in erbarmelijke conditie. Erg veel blubber, hierdoor remde de sleepwagen de laatste meters niet echt meer mee. De voorkant van de John Deere 4020 belandde dan ook in de zandbult aan het eind van de baan. Een schitterende run, het publiek ging op de banken en achteraf bleek dat er nu een superfinale ging komen. John 1 Extreme was de laatste finalist en wist ook voorbij de 110 meter te rijden. Hierdoor kwam er dus een super-finale met 3 deelnemers. Tussen de runs door wordt het koelwater van de Simply Green altijd verwisseld. We hebben genoeg water voor 2 runs. Een derde was echter niet op gerekend. Gelukkig was Red Impact nog aanwezig in het Parc Fermé en hadden zij nog koelwater. Zo gebeurde het dus dat er een stuk of 3 Red Impact mannen aan het helpen waren bij de John Deere. Super dat het zo kan, nog bedankt! Uiteindelijk zijn we toch allemaal Nederlanders op zo'n EK. Forrest King trapte de superfinale af en kwam tot 93,18. Vervolgens was het Marien die met het rooie water in de intercooler dik over deze afstand heen ging en 102,50 noteerde. John 1 Extreme Edition was de laatste. Er zou dus sowieso een John Deere Europees kampioen worden, maar of dit een Deense of een Nederlandse was ging nu beslist worden. John 1 Extreme Edition kreeg de snelheid er niet in en strandde uiteindelijk bij 90,48. Goed voor een derde plaats. Daarmee was Simply Green EUROPEES KAMPIOEN. Niet veel later werden de nummers 1, 2 en 3 de baan op gesleept en naar het podium aan het eind van de baan gereden. Daar mocht Marien op de hoogste trede plaats nemen en klonk voor de zoveelste keer op het EK het Wilhelmus. Na afloop van de wedstrijd werd er nog even snel wat gegeten en vervolgens werd de terugreis naar Nederland aangevangen. Het feest in de bus duurde nog even voort, maar uiteindelijk werd het toch rustig en waren we 's morgens vroeg weer in Brandwijk. Een super weekend met een super resultaat, het was even spannend of de klasse wel door zou gaan. Maar uiteindelijk was de 4,5 ton SuperSport toch nog een mooie klasse in Brande! |